21-02-09

Opel, reken niet op Duitsland!

Opel

Opel, slachtoffer crisis
Autoindustrie

Opel, reken niet op Duitsland!

Vele 'Opelaner' hopen op Duitsland om Opel te redden. De kansen daartoe zijn helaas klein...

Werknemers van Opel Antwerpen hopen op een vruchtbare samenwerking tussen alle Opelvestigingen in Europa, vooral hopen zij op Duitsland, maar de wil en de ijver van de Opelleiding en Opelwerknemers in de Duitse vestigingen zoals in Rüsselsheim en Bochum om Opel los te koppelen van het zinkende Amerikaanse GM en te laten redden door staatssteun, lijkt totaal wars te liggen tegenover de regeringen in Berlijn en in de deelstaten.

De bondsregering is samengesteld uit de conservatieven (CSU en CDU met kanselier Angela Merkel) en de socialisten (SPD met bondsminister voor Buitenlandse Zaken Franz-Walter Steinmeier). In de deelstaten, waar Opel een vestiging heeft, zijn de conservatieven aan de macht samen met de liberalen (FDP). Nu... De socialisten zijn voor een staatssteun aan Opel. de conservatieven zijn daartegen. Eigenlijk niet alle conservatieven zijn tegen. De CDU en CSU bestaan uit meerdere vleugels. De grootste vleugels zijn de oerconservatieven die sterk aanleunen bij de Amerikaanse republikeinen en deels zelfs bij ultra-conservatieve neocons. Een kleinere vleugel binnen CDU en CSU is sociaal gericht. Tot die vleugel horen o.a. kanselier Angela Merkel en ministerpresident Jürgen Rüttgers van de deelstaat Nordrhein-Westfalen (Bochum-vestiging van Opel).

De sociaal bewogenen binnen de CDU en CSU ijveren zoals de socialisten voor een staatstussenkomst om Opel te redden. Zo staat de kanselier er positief tegenover. En ook zo heeft Jürgen Rüttgers in de voorbije week GM in Detroit bezocht om de kansen van Opel af te wegen, en om staatshulp aan Opel-Duitsland te overwegen.

De meerderheid binnen de CDU en CSU, waaronder ministerpresident Roland Koch van de deelstaat Hessen (Rüsselsheim-vestiging Opel), is echter radicaal tegen elke staatsinterventie in bedrijven. Zij spreken openlijk van een afkeer van de 'socialisering' van de staat. Zonder blozen stellen zij, dat Opel dan maar failliet moet gaan, en dat van een cent hulp geen sprake kan zijn. Gezien het hier om de meerderheid binnen de bondsregeringpartijen gaat, is de kans zeer groot dat Opel zonder hulp blijft. In dat geval zou in de loop van de komende lente het faillissement van Opel een feit zijn.

Enige hoop is er, indien kanselier Angela Merkel tegen de strekking binnen haar partij CDU, zich ultiem uitspreekt voor staatsinterventie. Kansen daartoe zijn relatief klein, maar niet onbestaande. De druk vanuit de Europese instellingen zal immers groot zijn, en anderzijds staan de verkiezingen voor de bondsregering in september voor de deur. Zal de kanselier in het raam van die nakende verkiezingen Opel (met vier grote vestigingen in Duitsland) failliet laten gaan, en aldus tienduizende werknemers (kiezers) op straat zetten? Bijkomende vraag: Zal de kanselier daarbij kunnen weerstaan aan de druk van de havikken binnen haar partij? En moet zij er ook niet rekening mee houden dat - naar recente opiniepeilingen - de nieuwe bondsregering na de verkiezingen met grote kans een coalitie zal worden van conservatieven en liberalen, en dus zonder de socialisten die als haast enigen volmondig staatssteun voor Opel bepleiten?

Opel Antwerpen moet dan ook bang blijven. Het ligt niet bij de vestigingen Duitsland, noch bij de leiding van Opel, noch bij de Duitse 'Opelaner', maar enkel en alleen bij de politiek in Duitsland.

12:04 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: opel, gm |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.