29-02-08

Umweltzones: en dan?

Umweltzone
Milieu

Umweltzone, maat voor niets?

Umweltzones, goed bedoeld als maatregel tegen teveel fijnstof en stikstofoxide in de lucht. Maar haalt het iets uit?

Fijnstof en stikstofoxide moeten vermeden worden. De EU stelt maatregelen die haast niet te verwezenlijken zijn. Er mag in een jaar gemiddeld slechts 40 microgram fijnstof in een kubieke meter lucht zitten. Bovendien mogen er geen 35 dagen in het jaar voorkomen waarbij het fijnstof de grens van 50 microgram overschrijdt. Om die redenen voerde Duitsland het systeem in van "Umweltzones".

Sinds november 2007 mogen 'grote' vervuilers niet meer in Berlijn. Sinds 1 januari is dit eveneens het geval in Keulen en in Hannover. Welke auto's getroffen zijn, kan u lezen in de link "Rond dit thema".

Vanaf morgen 1 maart wordt dit systeem uitgebreid in een aantal steden in de deelstaat Baden-Württemberg. Daar gaat het om Stuttgart, Mannheim, Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Schäbisch-Gmünd, Reutlingen en Tübingen.

In de zomer zou dan het Ruhrgebied volgen. de vraag is echter: haalt dat alles iets uit? De ADAC, het Duitse Touring Wegenhulp, heeft zo een aantal bedenkingen...

Er werd een studie uitgevoerd in opdracht van ADAC door de universiteit van Berlijn. Daaruit blijkt dat de Umwelzone niets, maar dan ook niets heeft bijgedragen tot een vermindering van het fijnstof over Berlijn. De maatregel verbiedt het rijden van 190.000 wagens op de 1,4 miljoen wagens die ingeschreven zijn in Berlijn. Dat betekent 13 % minder verkeer in de stad. Dat is ontoereikend om de nagestreefde resultaten te bereiken, wat ook door metingen bevestigd wordt. Het zijn immers niet alleen auto's die fijnstof in de lucht jagen. Ook de huisverwaming blaast partikels de lucht in naar hartelust. En bijkomed gevolg: meestal minder welstellenden in Berlijn kunnen hun auto op de schroothoop parkeren.

ROND DIT THEMA
Studie fijnstof   over Berlijn

Umwelzone   ruime informatie

Bovendien is het heel vreemd, dat het meest door fijnstof getroffen gebied nog helemaal geen maatregelen genomen heeft: het Ruhrgebied. Slechts vanaf de komende zomer zal 'misschien' de Umwetlzone ingevoerd worden. Maar ondertussen stijgt het fijnstof en de stikstofoxide in deze industriezone en blaast de wind al die schadelijke stoffen lustig verder over Noord-Duitsland. Reeds jaren stelt men een aantasting van de bossen op de Brocken vast. De Brocken is een haast alleenstaande berg met een hoogte van 1140m. De berg ligt in vogelvlucht een 250 km oostelijk van het Ruhrgebied. Deze 'bult' is een ware opvanger van alle winden uit het westen. Wel... bezoek even het Harzgebergte en de Brocken. U zal ogen trekken: op sommige plaatsen is het woud zichtbaar zo ziek als.... En dat alleen maar aan de westzijde van de Brocken, precies die zijde die de winden uit het honderden kilometers verwijderde Ruhrgebied opvangen.

Tja, halen die Umweltzones iets uit? Of zou Duitsland moeten overwegen te handelen zoals België en de snelheid van het verkeer aanzienlijk doen dalen op dagen, dat het fijnstof te hoog is? Wie zal het juiste antwoord geven. In Duitsland sluit men de centra van steden af voor grote luchtvervuilers, maar in België mogen alle vervuilers ongehinderd in de steden rijden. Daar immers rijdt men nooit sneller dan 90 km per uur....

10:04 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: verkeer, luchtvervuiling |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.