31-01-08

Herrie rond Volkswagenwet

Autoindustrie

Volkswagenwet zorgt alweer voor herrie

Porsche met Ferdinand Piëch als geldschieter wacht op de verandering van de aloude Volkswagenwet. Deze wet moet vrije concurrentie toelaten en wordt daartoe gewijzigd. Maar er verschijnen daarbij donderwolken...

vw


Ferdinand Piëch... Nog nooit die naam gehoord? Wel, dan bent u zeker geen Duitser en heeft u beslist een gat in uw kennis van de autoindustrie, en is het aangeraden de berichten over Porsche en Volkswagen te lezen in de link "Rond dit thema".

Niemand minder dan Ferdinand Piëch, de kleinzoon van Ferdinand Porche, wil Volkswagen in Wolfsburg overnemen. Hij heeft het geld ervoor en stuwt Porsche met haar voorzitter Wendelin Wiedekin in die richting. Op die wijze zal naar Piëchs mening recht gedaan worden aan het levenswerk van zijn grootvader. Het was immers Ferdinand Porsche die Volkswagen mede oprichtte en het ontwerp leverde voor de meest populaire auto uit voorbije decennia, de Volkswagen kever.

Het verging Piëchs grootvader echter niet voor de wind. Zijn samenwerking met Hitler in de nazitijd speelde hem lelijk parten. Hij verloor onder druk van de geallieerden de rechten op zijn 'kever' en moest zich tevreden stellen met een percentje op de verkoop van dat succesmodel. Zelfs bij Volkswagen had hij niets te zeggen, omdat dat bedrijf in staatshanden was. Arme Ferdinand... jouw kleinzoon zou je beslist in ere herstellen. En zo zijn we terug bij het heden. Ferdinand Piëch doet alles om Volkswagen definitief in handen te krijgen, maar botst daarbij op de fameuze Volkswagenwet uit de jaren zestig. Die wet geeft het alleenrecht voor belangrijke beslissingen aan de staat. Stel u voor: anno 2008 is de grootste autoconstructeur ter wereld (naja, na Toyota) een staatsbedrijf. Wel kan eenieder aandelen kopen, maar nooit kan iemand het beslissingsrecht bekomen in het concern, buiten de staat.

Dat is natuurlijk een protectiemaatregel, maar ligt compleet diametraal op de vrije concurrentie. De EU laat dergelijks niet toe en veroordeelde vorig jaar Volkswagen. Waarom pas verleden jaar en niet eerder? Niemand had tot dan overnameplannen. Enkele jaren terug echter besliste Ferdinand Piëch om de overname van volkswagen te voltooien en onder zijn druk kwam de veroordeling van de EU. De volkswagenwet moest dan ook veranderd worden. Piëch zette zich reeds in stelling, het kapitaal van Porsche werd fors opgetrokken en met dat geld werden de (tot dan toe beperkte) aandelen van Porsche in Volkswagen vermeerderd tot iets meer dan 30 %. En dan... dan was het wachten op de verandering van de Volkswagenwet.

ROND DIT THEMA
Betreffend artikel   in Focus

Band Volkswagen-Porsche   reeks berichten op deze blog

Nog voor de zomer 2008 plant de bondsregering deze wet rond te krijgen. Het beslissingsrecht als exclusivitiet van de staat werd reeds geschrapt, moet echter nog goedgekeurd worden door de Bundestag. Maar Brigitte Zypries (SPD), bondsminister voor Justitie, wil niet zo maar de controle van de staat opgeven. Het gaat hier trouwens om het paradepaardje van de staat en het gaat tevens om duizenden werkplaatsen. De minister wil nu met het vrijmaken van het concern voor eventuele overnames garanties inbouwen voor de werknemers. De hoofdbrok van dat nieuwe element in de VW-wet vormt haar voorstel om verbod op te leggen tot verplaatsing van het concern. Het is immers niet uitgesloten dat een toekomstige overnemer van Volkswagen het hele bedrijf zou verplaatsen naar lageloonlanden. In het raam van die bedenking laat de minister in de wet een artikel inbouwen, dat de staat steeds recht geeft op 20 % van de aandelen en laat bepalen dat die 20 % voldoende is om beslissingen te beïnvloeden. Concreet betekent dit: indien Porsche Volkswagen overneemt, dan behoudt de staat nog steeds het recht elke beslissing tot verplaatsing van het concern te blokkeren.

Kan u de voorzitter van Porsche, Wendelin Wiedekin, en ook Ferdinand Piëch zien steigeren? Inderdaad, dat nieuwe voorstel van de minister is een flagrante inbreuk op de vrije concurrentie en alweer een inbreuk op de EU-regels. Bovendien is Wiedekin razend, want het is de gewoonte in de ondernemingswereld dat aandeelhouders slechts een blokkeringsmogelijkheid krijgen , indien zij minstens 25 % van de aandelen hebben. Ja, Porsche bereid reeds een juridische slag op EU-niveau voor. Maar goed, ondertussen kan Ferdinand Piëxch al zo goed als zeker zijn, dat hij in de zomer Volkswagen kan overnemen...

15:26 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: volkswagen, porsche, overname |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.