27-01-08

Das Wort zum Sonntag

Mozes
grootbeeld

De bijbelse figuur Mozes stelde "Gij zult niet doden"
Religie

Gij zult niet doden

Kan een christelijke kerk euthanasie of genmanipulatie met gekloonde embryo's totaal verbieden, als zij daarbij het risico neemt om 'eeuwig leven' te doden?

"Gij zult niet doden," luidt een van de tien geboden in de bijbel. Dit is ergens moeilijk te verstaan, als men christelijken ziet handelen. In een ver verleden werden kruistochten ondernomen om te doden en te doden. Ook tegenwoordig voert US-president George W. Bush 'zijn' kruistocht in de naam van Christus, gesteund door de fanatieke evangelics in de USA. Gij zult niet doden, roept de katholieke kerk van de daken om euthanasie, abortus of genmanipulatie met embryo's te veroordelen. Gij zult niet doden, riep diezelfde kerk als ze de inquisitie instelde en verantwoordelik werd door de dood van zovelen, of als ze onvoldoende afstand nam van het nazisme in de Tweede Wereldoorlog.

Gedraagt de katholieke kerk zich schijnheilig als men dit verbod vooropstelt? Ook de Lutherisch-evangelische kerk had in de Tweede Wereldoorlog onvoldoende afstand genomen van Hitler. Ook zij draagt onrechtstreeks, net als de katholieke kerk, schuld aan de dood van velen in die oorlog. Maar niet alleen de christenen gedragen zich schijnbaar tegenstrijdig aan de tien geboden uit het oude testament. Ook de joden doden naar hartelust als ze de Palestijnen willen onderknechten, en de mohammedanen doden al evenzeer als men Osama Bin Laden in hun range rekenen mag of als men het principe van een heilige oorlog nader beschouwt. En toch baseren zich zowel christenen als joden en mohammedanen op het oude testament en beschouwen zij de tien geboden als heilig.

Wat is de diepere betekenis van "Gij zult niet doden"? Binnen het geloof van christenen, joden en mohammedanen eindigt het leven niet met de aardse dood. Het leven is in de overtuiging van een gelovige eeuwig, wat bij de christenen geaccentueerd werd door de offerdood van Jesus van Nazareth ter begenadiging van alle mensen in hun eeuwig leven. Ligt in dat gegeven – het eeuwig leven – de sleutel voor "Gij zult niet doden"? Wijst dit verbod op het niet verhinderen van 'eeuwig leven'? Is het doden van de toegang tot eeuwig leven een zwaar vergrijp voor een gelovige? Hoe zou dan 'doden' moeten verstaan worden? Wanneer een pedoseksueel priester kinderen zodanig misbruikt, dat die slachtoffertjes zich later afkeren van de kerk wegens walging tegenover de geestelijkheid van de kerk, dan doodt die priester het eeuwig leven van dat kind. Wanneer christenen het leven van iemand ernstig aantasten, zodanig dat die laatste zich uit reactie afkeert van het christelijk geloof, dan kan men spreken over moord op eeuwig leven. In die diepere geest kan men aldus iemand doden zonder hem lichamelijk te doden...

Het is overigens klaar en duidelijk, dat alleen burgerlijke wetten het doden van lichamelijk leven kunnen verbieden. In de diepere zin van de tien geboden, slaat het verbod op doding dan ook op het eeuwig leven. Indien een mens zwaar lijdt onder pijnen voor een ongeneeslijke ziekte, en niet kan besluiten om euthanasie te vragen wegens het verbod van de katholieke kerk en daardoor als reactie alle geloof verliest... is dan de kerk niet verantwoordelijk voor de dood van het eeuwig leven van die zieke? Als een slachtoffer van de ziekte van Alzheimer gered kan worden door genmanipulatie op gekloonde embryo's, en hem dergelijke therapie door de kerk verboden wordt en hij daardoor zijn geloof verliest, is dan de kerk niet verantwoordelijk voor het doden van eeuwig leven?

10:04 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: doden, moord, leven, geloof |  Facebook |

Commentaren

Zorg dat je niet gek wordt als je zo hard nadenkt.

Gepost door: Dagobert | 27-01-08

De commentaren zijn gesloten.