23-11-07

Band Volkswagen-Porsche: de overname

Band Volkswagen - Porsche

Het slot: overname Volkswagen

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw

Hitler had een zwak voor Ferdinand Porsche. Beiden kwamen uit Oostenrijk, Ferdinand Porsche stamte uit Tsjechië en er zijn aanwijzingen dat ook Hitlers familie uiteindelijk uit Bohemen in Tsjechië afkomstig zou zijn. Die banden en de passie van Hitler voor snelle wagens leidden tot een unieke en tevens duivelse samenwerking. Samen met zijn vriend en schoonzoon Anton Piëch kreeg Ferdinand van Hitler de opdracht een KdF-wagen te bouwen, de VW kever. Ferdinand werd voorzitter van Hitlers fabriek Volkswagenwerk. (zie vorige postings).

piech
grootbeeld
Fotobron: FAZ

De schaduw van Ferdinand Piëch zal weldra een hel licht worden over Volkswagen
Het nazi-verleden betaalde Ferdinand Porsche cash. Hij verloor alle rechten op Volkswagen. De families Porsche van zijn zoon Ferry, en Piëch van zijn dochter Louise, konden alleen nog met hun Porsche AG verder werken, wrange gevoelens overhoudend aan het verlies van Volkswagen. Ferdinand Piëch, F. Porsches kleinzoon, zou daar verandering in brengen. Hij maakte het heroveren van Volkswagen tot een levenswerk. In drie stappen zou hij dat werk realiseren: in de voetsporen van grootvader treden (sinds 1993 is hij voorzitter van VW), Volkswagen omvormen tot een bedrijf waar naast volkse wagens ook dure sportwagens en luxe-wagens geproduceerd worden (werk van Piëch tussen 1993 en 2003, zie vorige posting), en uiteindelijk Volkswagen overnemen.

Toen Ferdinand Piëch in 2003 moest wisselen van actieve voorzitter van Volkswagen naar het voorzitterschap van de toezichtsraad (zie vorige posting), leek een einde te komen aan zijn droom. Maar dat was meer schijn dan werkelijkheid. Als voorzitter van de toezichtsraad had hij alle controle over Volkswagen. Een toezichtsraad is immers een orgaan dat (minstens in Duitsland) de goedkeuring moet geven aan alle stappen die de voorzitter van de onderneming doet. In dergelijke raad zetelen de aandeelhouders en de werknemers in pariteit. Zowel bij Volkswagen als bij Porsche bestaat de toezichtsraad uit 6 vertegenwoordigers van de aandeelhouders en zes van de werknemers. De raad is het opperste orgaan van een beursgenoteerde onderneming.

Vanaf 2003 startte Ferdinand Piëch zijn laatste fase: de definitieve overname van Volkswagen. Dat zou gebeuren in meerdere stappen en zal naar alle waarschijnlijkheid in 2008 een feit zijn. De verschillende stappen en maatregelen naar de overname zijn de volgende:

Oprichting van een Europese SE

Piëch heeft sinds 2003 samen met enkele andere hoge managers van grote bedrijven als BMW, Allianz-verzekeringen en meer, alsook met collega's uit andere EU-landen aangedrongen bij de EU tot het toelaten van een Europese naamloze vennootschap (NV of AG in het Duits). Dergelijk Europese vennootschap werd dan ook in de EU uitgewerkt en sinds 2004 toegelaten. Het heet een Sociedas Europaea, afgekort een SE. Dergelijk SE biedt grote bedrijven enorme gunsten. In een SE kan een ondernemer meerdere ondernemingen thuisbrengen. Het is aldus een echte holding die functioneert als een blokkendoos. Men kan er ondernemingen aan toevoegen, weglaten enzomeer. Het grote voordeel van een SE tegenover een gewone holding is de vrijheid om te bewegen binnen de EU. Een vestiging openen in een ander EU-land wordt door een SE mogelijk zonder alle belemmeringen van nationale toelatingen en bureaucratie. Bovendien kan een SE haar hoofdzetel vrij verplaatsen binnen de EU en aldus de meest gunstige ligging bepalen (bv. op het vlak van belastingen).

piech
grootbeeld
Der Spiegel

Ferdinand Piëch lacht als hij de toekomst ziet naderen
Piëch voorzag dergelijke SE als ideale holding (lees: blokkendoos) waarin al zijn beoogde ondernemingen onderdak zouden vinden. Die Porsche Automobil Holding SE werd opgericht op 13 november 2007, vandaag amper een goede week geleden. In de SE werden Porsche AG ondergebracht, de Porsche Holding uit Oostenrijk en Volkswagen AG (wat betreft de aandelen van Porsche bij Volkswagen). Dat laatste is mogelijk bij een SE omdat daarin alle eigendommen kunnen geschoven worden, dus ook overname-gerichte-aandeelpakketten van andere ondernemingen. Zo zien we, hoe Volkswagen reeds nu deels ondergebracht is in de Porsche Automobil Holding AG! Had Porsche dan zoveel aandelen bij Volkswagen?

Inderdaad... In 2005 startte Ferdinand Piëch de financiële overname van Volkswagen. Uit het niets kocht Porsche AG in september 2005 zomaar even 19  % van alle Volkswagen-aandelen op. Totale verbijstering heerste bij VW! Niemand had dat verwacht, maar voor Piëch was het een gewone schakel in zijn plan. Enkele maanden later steeg het aandelenpakket tot 21 %. Dan bleef het rustig. Plots stopte Porsche AG zijn aankoopstrategie. Bij VW kon men niet meer volgen. Wat was Porsche van plan, vroeg men zich af. Wel....

Opheffing van de VW-wet uit 1960

Porsche AG en dus Ferdinand Piëch (samen met zijn broers en kozijnen) kon Volkswagen nooit overnemen. Dat was onmogelijk door de bestaande VW-wet uit 1960 (zie een vorige posting). Die wet stelde o.a. dat een aandeelhouder nooit meer dan 20 % van het stemrecht over VW kon hebben en aldus nooit VW kon overnemen. Daar heeft Ferdinand Piëch iets op gevonden. Hij raadde de voorzitter van Porsche AG, de heer Wedelin Wiedeking, aan om in de EU-commissie steun te vinden voor een opheffing van de VW-wet gezien die strijdig zou zijn met de vrije concurrentie binnen de EU. Dat plan lukte. In 2004 legde de EU-commissie klacht neer bij het Europese gerechtshof. Dat heeft op 23 oktober 2007, vandaag een maand geleden, de VW-wet veroordeeld. Daardoor is sinds een maand de weg vrij voor een totale overname van Volkswagen. Wanneer zal die overname gebeuren? Zo dadelijk meer daarover...

Kleine stappen naar een totale overname

vw
grootbeeld
 

De VW Constellation, vrachtwagen voor de Zuid-Amerikaanse markt
Een eerste kleine stap betreft een tak van VW waarover nog niets vermeld is in de vorige postings: het vrachtwagen-programma van Volkswagen. VW produceert reeds jaren vrachtwagens. Het is echter een relatief kleine producent van deze voertuigen. Piëch wou dat deel van VW uitbreiden. Daarom werden in de loop van de laatste jaren aandeelpakketten opgekocht van zowel Scania (Zweedse vrachtwagenconstructeur op grote schaal) als MAN (Duitslands grootste vrachtwagenconstructeur). En.. gezien een aandeelhouder lid kan worden van de toezichtsraad van een onderneming als hij voldoende aandelen bezit, werd... jawel, Ferdinand Piëch voorzitter van de toezichtsraad bij MAN en lid van deze bij Scania. Ziet u reeds de macht van deze man? Hij is voorzitter van het belangrijkste orgaan van een onderneming bij Porsche AG, Porsche Holding, Volkswagen AG en MAN AG. Daarmee controleert hij constructeurs als Porsche, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, MAN en nog enkele kleinere als NSU. Jawel, Ferdinand Piëch is de machtigste man in de auto-industrie. De Porsche Automobil Holding SE wordt na totale overname van Volkswagen, MAN (dat komt nog) en Scania (dat is gepland) de grootste holding ter wereld op automobiel-vlak, Toyota en GM achter zich latend.... Volgend jaar zal de Holding SE bij de overname van alleen maar Volkswagen reeds de macht van Toyota en GM naderen.

Een tweede kleine stap heeft te maken met de klimaatsverandering. Hoezo? Wel, in de jaren negentig kwam het Kyoto-akkoord tot stand en moest Porsche zijn snelle sportwagens aanpassen aan de klimaatseisen. Zoals in een vorige posting vermeld deed Porsche AG dit door overschakeling van een luchtgekoelde motor naar een watergekoelde. Nu in 2007 worden nog veel strengere klimaatsbeschermende maatregelen vanuit de EU verplicht. Maar Porsche kan niets meer doen om de CO2-uitstoot te verlagen. Zijn sportwagens verliezen aan kracht en snelheid bij een te lage CO2-uitstoot. Daarom has Wedelin Wiedeking (voorzitter van Porsche AG) dit jaar de oorlog verklaard aan de EU. Nu goed, dat klinkt agressief, en Ferdinand Piëch houdt niet van dergelijke oorlogsverklaringen. Hij had reeds jaren terug verwacht dat de klimaatsbeheersing strenger en strenger zou worden. Hij denkt immers steeds verder dan zijn neus lang is. Daarom lanceerde hij bij Volkswagen moedwillig milieuvriendelijk auto's: de Lupo, de Fox en zelfs een een-liter-verbruiker-per-100km (zie vorige posing). Met welk doel was dat? Om de milieubewegingen een streling te geven? Ach neen... wel omdat elke onderneming of holding de CO2-uitstoot in haar geheel zal moeten verlagen. Een holdingdat betekent... o.a. een SE. En in de Porsche Automobil Holding SE produceren de VW Lupo, VW Fox en VW een-liter-verbruiker zo weinig CO2, dat de hoge CO2-uitstoot van de Porsche wagens gecompenseerd wordt! Ziet u de snuggerheid van mijnheer Ferdinand?

Uiteindelijke totale overname van Volkswagen

ROND DIT THEMA
Volkswagen AG   overname strategie van Porsche AG

Porsche Automobil Holding SE    webpresence

MAN AG   volgend slachtoffer van F. Piëch

Scania    gepland slachtoffer van F. Piëch

En nu de grote vraag: wanneer komt het slot, de overname zelf? Dat heeft Ferdinand Piëch noch een ander lid van de Porsche-Piëch-clan bekendgemaakt. Maar... in maart 2007 had Porsche AG plots zijn aandelenpakket bij VW weer eens verhoogd, nu tot 30,9 %. Tegelijk wierp Ferdinand Piëch een overname-voorstel in de brievenbus van VW! Daarmee is de overname officieel gestart. In de aankondiging staat geen datum. Waarom niet? Wel... de VW-wet is afgekeurd door de EU, maar hij bestaat nog altijd. Nog steeds is hij een belemmering voor definitieve overname. Daarom heeft Ferdinand Piëch bij de bondsregering aangedrongen om de VW-wet zo snel mogelijk te wijzigen in overeenkomst met vrije concurrentie, onder druk van de veroordeling door de EU. De wetswijziging wordt op dit ogenblik (november 2007) opgesteld en zal vermoedelijk in de loop van 2008 door de Bundestag goedgekeurd worden. Daarom wacht Porsche AG en zal naar alle waarschijnlijkheid in overeenkomst met de overname-brief de definitieve stap gezet worden in 2008. Porsche AG heeft onlangs meegedeeld dat het 51 % van de Volkswagen-aandelen zal kopen.

En zo... zo wordt Ferdinand Piëch niet alleen de opvolger van zijn grootvader, maar veel meer: de eigenaar van Volkswagen.





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

18:22 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: volkswagen, porsche |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.