22-11-07

Band Volkswagen-Porsche: Piëch voorzitter van VW

Band Volkswagen - Porsche

Ferdinand Piëch neemt de plaats in van zijn grootvader

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw


In 1992 zat Volkswagen in moeilijke papieren. De verkoop liep niet zoals gewenst, hoewel de klassieke modellen als de VW Golf en VW Passat het steeds goed deden. Maar er liep een en ander fout in de structuur van het bedrijf. Men werkte met veel te hoge productiekosten en de loonlast woog ook zwaar. Er moest dan ook iemand komen met en stalen hand die het bedrijf grondig zou moeten saneren. Daartoe had men een man bij de dochterfirma Audi: Ferdinand Piëch.

piech
grootbeeld
Fotobron: FAZ

De schaduw van Ferdinand Piëch ligt vast verankerd over Volkswagen
Ferdinand Piëch neemt de plaats in van zijn grootvader

En zo gebeurde op 1 januari 1993 datgene, wat Ferdinand Piëch zich reeds kort na 1972 had voorgenomen: in de voetsporen van zijn grootvader Ferdinand Porsche treden. Herinner u uit vorige postings hoe in 1972 na talrijke familieruzies tussen de Porsches en de Piëchs besloten werd, dat geen enkele van de familie nog actief mocht zijn in Porsche AG, behalve in de toezichtsraad als eigenaars. Voor Ferdinand Piëch was dat een verschrikkelijke beslissing. Hij had het ergens in zijn achterhoofd gestoken om het werk van zijn grootvader verder te zetten. En dat werk was niet alleen Porsche AG, maar evenzeer Volkswagen dat alle succes dankt aan de VW kever, model gebouwd door grootvader. De Porsches hadden alle rechten op Volkswagen verloren door het nazi-verleden van Ferdinand Porsche en Anton Piëch, de vader van Ferdinand Piëch. Ferdinand zou dan ook heel zijn leven in het teken stellen van de herovering van Volkswagen. Hij werd een gehaaid manager die als een renwagen doorheen autoland-Duitsland zou razen met slecht één doen voor ogen: het bezit van Volkswagen., een stap verder dan zijn grootvader ooit kon. Daarom had hij zich sinds 1972 aangeboden bij Audi, de dochter van VW. Daar werkte hij zich op tot voorzitter en zoals vermeld maakte hij het bedrijf groot.

Ja, in het jaar 1993 was het zover: Ferdinand Piëch zat op de VW-zetel waar zijn grootvader de scepter zwaaide. Een eerste fase in zijn levensplan was voltooid, de macht grijpen bij Volkswagen. De tweede fase kon aanbreken: het herstructureren van Volkswagen naar de standaards van een Porsche-Piëch . Later zou dan de laatste fase komen: de overname van Volkswagen, maar zover zijn we nog niet. Het bewind van Ferdinand begon al onmiddellijk met een drastische sanering van het bedrijf. De problemen uit 1992 (zie hierboven) zouden aangepakt worden met de stalen hand. Daartoe riep hij de hulp in van een harde kerel, een zekere Jose Ignacio Lopez de Arriortua. Deze manager is een Basque uit Spanje die bekend stond voor zijn compromisloze en brutale wijze van handelen. Hij had in de managerswereld de naam van vader te zijn van het "Lopez-effect". Dat hield in dat een bedrijf met minimaal personeel maximaal moet kunnen draaien. In Spanje had hij dat verwezenlijkt bij GM. Daar reduceerde hij het aantal werknemers van 12.000 naar 9.000 en toch steeg er de productie van 270.000 naar 370.000 wagens in het jaar. Tevens was hij een specialist in het onder controle houden van de toeleveranciers van onderdelen. Hij kon met stalen vuist tekeer gaan en de toeleveranciers dwingen om zo goedkoop mogelijk onderdelen te leveren. Dat Lopez-effect zocht Ferdinand Piëch voor Volkswagen. In 1993 werd Lopez dan ook aangeworven, onder gekreun van de werknemers en van de toeleveranciers. Het aantal werknemers werd relatief verminderd, maar in plaats van massale ontslagen werd de vier-dagen-week ingevoerd (28 uren werk per week). Het gevolg: in een minimum van tijd was Volkswagen er weer bovenop. de winst steeg gestaag en Ferdinand Piëch ging met de pluimen lopen. Lopez verging het minder goed. Hij werd enkele jaren later beschuldigd van industriële spionage bij GM in het voordeel van Volkswagen. GM legde klacht neer en na jaren discussie moest Volkswagen (lees Lopez) toegeven en een boete betalen van 100 miljoen dollar en de verplichting op zich nemen om voor 1 miljard Dollar onderdelen aan te kopen bij GM. Tja, dat was geen mooi iets om de eer van grootvader Ferdinand Porsche hoog te houden bij Volkswagen. Maar goed, ook grootvader Porsche was geen heilige. Herinner u uit eerder postings hoe hij alle geheimen van Peugeot op onrechtmatige wijze bemachtigde in de Tweede Wereldoorlog.

Ferdinand Piëch bouwde sinds zijn voorzitterschap zijn tweede fase in de verovering van Volkswagen uit. Dat betekende het bedrijf omvormen op drie vlakken:

  • snelle sportieve wagens bouwen
  • volkse milieuvriendelijke wagens bouwen
  • dure. luxewagens bouwen
Op die wijze zou Volkswagen voorbereid zijn om succesvol te zijn op alle vlakken van potentieel koperspubliek.

vw
grootbeeld
 

De VW Touareg, gebouwd in samenwerking tussen VW en Porsche

Snelle sportieve wagens

In 1991, twee jaar vooraleer Piëch voorzitter werd, waren er contacten gelegd met Ford in Detroit. Er ontstond een joint-venture om een 'van'-wagen te bouwen. Onder Piëch werd dat plan versneld uitgewerkt en aldus ontstond de VW Sharan, die in de USA gebouwd werd als de Ford Galaxy. In 1995 kwamen deze wagens van de band en het succes was redelijk. Ook aan de VW Golf werd gewerkt. Onder Piëch werd hij nog sneller gemaakt en krachtiger. Maar door de politiek van Lopez inzake toeleveringsbedrijven leed de VW Golf enorm onder kwaliteitsverlies. De toeleveranciers waren gewoonweg gedwongen beneden hun prijs te werken met als gevolg dat de kwaliteit sterk daalde. De klanten van de VW Golf pikten dat niet. Daardoor daalde de verkoop, maar Piëch bleef bij de strategie van het Lopez-effect en zocht dan maar met andere modellen het succes van Volkswagen hoog te houden. Zo bijvoorbeeld werkte hij de VW Passat uit met een 8-cylinder-motor. Dat monster van een motor kon niet eens in de Passat, maar Piëch liet daartoe de motor in een W-vorm bouwen. Het effect was al evenzeer een mislukking. Na ja... Piëch , Piëch toch! Steeds opnieuw probeerde hij de snelheid en kracht van de Porsche-wagens over te brengen op VW en steeds opnieuw mislukte het ergens. Uiteindelijk sloeg hij de handen samen met Porsche AG en produceerde hij samen met zijn vaderbedrijf de VW Touareg die bij Porsche de Cayenne naam zou krijgen. Dat werd uiteindelijk wel een succes voor VW op gebied van snelle wagens.

Volkse en milieuvriendelijke wagens

vw
grootbeeld
 

De VW Lupo GTI, overgebleven van de originele Lupo die vervangen werd door de VW Fox

Wel had hij veel succes met Seat en Skoda. Die twee bedrijven waren vanuit respectievelijk Spanje en Tsjechië in 1986 en 1991 overgenomen door VW. Piëch voerde daar dezelfde saneringen door met het bekende Lopez-effect en de resultaten waren zeer goed. Die twee dochters van VW draaien dan ook prima. Binnen Volkswagen wou hij de relatieve mislukkingen met de VW Golf en Passat goedmaken door een sluwe trick. In zijn jaren was de klimaatsbescherming een thema geworden bij de politiek en het volk. De Kyoto-akkoorden waren door Duitsland getekend. Daarom zocht Piëch wagentjes te bouwen die aan de strenge normen ven Kyoto zouden voldoen en daardoor sympathiek zouden overkomen bij de gewone man in de straat. De Lupo zag het licht, een kleine VW die de stunt zou verwezenlijken om 100 km te rijden op slechts 3 liter brandstof. Het effect op de milieugroeperingen in Duitsland was enorm. Dat wagentje werd de mascotte van de milieubewegingen, maar de gewone man in de straat kocht het eigenlijk niet in die mate dat Piëch het dacht. De VW Lupo werd in Brussel gebouwd, maar reeds in 2004 werd de productie stilgelegd wegens niet echt verkoopbaar. Het milieuvriendelijk wagentje was te duur. Daarom werd in 2004 besloten om alleen de zeer snelle modellen ervan (Lupo 3L en Lupo GTI) te behouden en een aanverwant nieuw model te bouwen, de VW Fox. Die werd in Brazilië gebouwd waar de lonen lager liggen dan in Brussel. De VW Fox werd dan ook een wagentje dat te koop is aan 9475 Euro. Tja, VW heeft zelfs plannen om een wagentje te produceren dat slecht 1 liter verbruikt per 100km. Dat is eveneens een idee van Piëch. Dat wagentje zou echter pas in 2009 op de markt komen.

vw
grootbeeld
 

De VW Phaeton, een pure luxewagen

Dure Luxewagens

Naast zijn experimenten met snellere Golfs en Passats en met de milieuvriendelijk kwinkslag van de Lupo en de Fox, werkte Piëch aan de uitbouw van Volkswagen als producent van hogere-klasse-wagens. Dat was immers zijn derde optie om Volkswagen klaar te stomen voor de uiteindelijke overname. Daartoe kreeg hij een formidabele kans in 1998. In Engeland was het Vickers-bedrijf in moeilijkheden geraakt en dat ogenschijnlijk onbekend bedrijf was de bezitter van niets minder dan de Bentley en de Rolls Royce. Piëch stortte er zich direct op als een gier op een lijk, maar ook BMW stortte zich op Vickers, want BMW produceerde reeds jaren vliegtuigmotoren voor Rolls Royce. Er ontstond een bikkelhard gevecht tussen VW en BMW. Piëch probeerde alles om Bentley en Rolls Royce te bekomen en bood uiteindelijk meer geld dan BMW. Vickers besliste dan in 2002 om Volkswagen de rechten op Bentley te geven, maar wat Rolls Royce betreft zou het recht naar BMW gaan. In ruil mocht Volkswagen dan wel in 2002 de Rolls Royces verder afwerken, maar vanaf 2003 had BMW dat exclusive recht. Nu goed, die mislukking met Rolls Royce lag zwaar op de maag, maar met Bentley was Piëch ook reeds tevreden (bij gebrek aan beters). En uiteindelijk... enkele jaren tevoren had Piëch in Italië een koopje kunnen doen. In 1998 had VW Bugatti overgenomen. En zo... met Bugatti en Bentley was het doel van hoger-klasse-wagens en tevens sportwagens bereikt. Bugatti liet hij relatief gezien rusten en tot nu toe werkt dat merk dan ook met verlies. Geen nood echter.. Piëch denkt verder dan zijn neus lang is. Eens in latere jaren Volkswagen overgenomen is, dan zal aan de rijkdom van Bugatti snel gewerkt worden! Ondertussen zijn wel de modellen Bugatti 218 en Bugatti 16.4 Veyron op de markt verschenen.

vw
grootbeeld
 

De Bugatti 16.4 Veyron verraadt reeds hoezeer Ferdinand Piëch zijn klauwen naar Volkswagen uitstrekt. Hij was immers de architect van Porsche 917 en nu ook van het overgenomen merk Bugatti.
Om de Bentley te bouwen werd in Dresden een gloednieuw fabriek gebouwd. En samen met de Bentley zou Piëch een model ontwikkelen dat op basis van die Bentley een echte Volkswagen super-klasse zou worden: de VW Phaeton. Vanaf 2002-2003 liepen er in dresden dan ook luxe-wagens van de band. De Phaeton , o.a. uitgerust met de typische Porsche motor en vierwielaandrijving. Tegelijk is de Phaeton een paleis op wielen dat toch in de mate van het mogelijke aangepast was aan de verlangens van de milieubewegingen. Die Phaeton namelijk ontwikkelt tot 331 PS, wat zeer veel is voor een zware wagen, en toch verbruikt hij in zijn diesel-versie slechts 9,4 lieter per 100km. (over de CO-uitstoot zullen we uit respect voor mijnheer Ferdinand zwijgen...)

In 2002 was aldus Volkswagen helemaal geherstructureerd naar het plan van Ferdinand Piëch. Maar die hele herstructurering en de bikkelharde concurrentie in Duitsland en overal ter wereld zorgde in dat jaar 2002 alweer voor minder succesvolle winsten. In 2003 lag de winst zelfs 50 % lager dan het jaar voordien. En ja, als zo iets gebeurt, dan rollen er koppen. En... mijnheer Ferdinand moest gaan! Door veel lobby-werk sloeg hij er toch in om de macht bij Volkswagen te behouden door voorzitter te worden van de toezichtsraad, en het moet gezegd: een voorzitter van een toezichtsraad heeft een enorme macht. De derde fase in Piëchs levenswerk is nog niet gerealiseerd: de overname van Volkswagen. Maar wees gerust... dat komt. Ferdinand Piëch zal niet alleen zijn bangelijke ogen op iedere manager richten, maar zal tevens zijn geld doen rinkelen. Dat laatste deel in deze reeks postings zien we morgen.





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

19:38 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: volkswagen, porsche |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.