21-11-07

Band Volkswagen-Porsche: van crisis naar succes bij Porsche

Band Volkswagen - Porsche

Porsche van een crisis naar groot succes

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw


Porsche en sportwagens tot rasechte renwagens... dat is een feit. In totaal won Porsche 16 maal de 24 Uren van le Mans. Op het niveau van de Formule I races won Porsche in 1962. Daarna leverde Porsche in de jaren tachtig motoren voor o.a. McLaren in de Formule I. In de jaren negentig ging het festijn van de echte renwagens verder met bijvoorbeeld de Porsche 911 GT1. Dat was een verbeterde versie van de gewone personenwagen 911 maar met een watergekoelde Boxer-motor. De wagen werd als renwagen uiteraard niet in serie gebouwd en alleen experimenteel tussen 1996 en 1998. In 2006 zag de Porsche RS Spyder het licht. Dat is en renwagen met V8-motor. Het is een totaal nieuw model, los van de 911-series. Hij produceert maar een vermogen (maar?) van 480 PS met een inhoud van 3400 cc. Dat ogenschijnlijk lagere vermogen tegenover enkele seriewagens die Porsche zou ontwikkelen in de jaren negentig, doet niets af aan de prestaties. Herinner u in een vorige posting hoe Porsche bewees met een motor van slechts 375 PS de snelle BMW's op de Hockenheimring te kloppen met de fameuze "Baby".

porsche
grootbeeld
Fotobron: Porsche

De RS Spyder, de totaal nieuwe renwagen van Porsche sinds 2006
Zoals het met de hierboven vermelde renwagens goed ging, zo ging het met Porsche AG niet zo bijzonder goed op het einde van de jaren tachtig. Integendeel, het ging stijl bergaf. Dat had alles te maken met de oude structurering van het bedrijf en vooral met de inzinking van de dollar in die jaren. De dollar, wat heeft die nu met Porsche te maken? Zeer veel want de USA is een meer dan aanzienlijke afzetmarkt voor het bedrijf. Daarom de felle daling van verkoop. Zo werden wegens gebrek aan gelden in het jaar 1991-1992 slechts 23.000 Porsche-wagens gebouwd, wat zeer weinig is. In 1993 leed het bedrijf voor het eerste een verlies van 240 miljoen DM. Dat verlies was een regelrechte schok! Angsten voor een faillissement waren niet uit de lucht. Men vreesde in het ergste geval een overname door kapitaalkrachtige US-ondernemingen. Werkelijk, het einde was in zicht. Hoogdringend werd een bekwaam geachte voorzitter gezocht...

porsche
grootbeeld
Fotobron: FTD

Wendelin Wiedeking, de Porsche voorzitter die in 1993 het bedrijf van de ondergang redde
Voorzitter Wendelin Wiedeking redt Porsche AG

Ja, een bekwaam geachte manager en nieuwe voorzitter zou zonder enige twijfel Ferdinand Piëch geweest zijn. Maar die mocht niet, kon niet, hem werd sinds 1972 samen met alle Porsches en Piëchs verboden actief te zijn in het bedrijf (zie een vorige posting). Die beslissing heeft men in 1993 zeer beklaagd, maar ja.... Ferdinand Piëch steeg in dat jaar echter vanuit Audi in Volkswagen zelf. Hij maakte zich niet al te veel zorgen om Porsche AG. Hij wist immers een geschikt kandidaat voorzitter. Dat werd Wendelin Wiedeking, een gigant op het vlak van management, haast zo goed als Ferdinand Piëch zelf!

Wiedeking ging onmiddellijk aan de slag met een totale reorganisatie van het bedrijf. Onder andere kwam hij met een compleet nieuwe stijl in het bedrijf: voor hem lag de volgorde van belangrijkheid der betrokken personen bij Porsche AG als volgt: eerst de klant, op de tweede plaats kwamen voor hem de werknemers, op de derde plaats slechts partners en aandeelhouders, op de vierde plaats de leveranciers, en de handelaars hadden de laagste waarde in zijn strategie. Dat was op zich een ware revolutie in een Duits bedrijf. Voordien was in heel Duitsland de klant nooit koning. Dat gezegde gold overal in de wereld, maar niet in Duitsland. Dat is een jammerlijk gevolg van de Tweede Wereldoorlog waarna Duitsland de hele economie opstelde in functie van herstel en waarbij aldus de klant maar op een lagere niveau stond. Wiedeking stelde de klant bovenaan de hiërarchie! Dat werd met enorme weerklank ontvangen door de klanten. Bovendien is het al even merkwaardig dat de werknemers belangrijker waren dan aandeelhouders, leveranciers en noem maar op. Dat werkte enorm. De werknemers engageerden zich dubbel. En ze werden ervoor beloond. Zo bijvoorbeeld kregen ze in de laatste jaren een extra bonus van 2000 Euro bovenop het loon en de eindejaarsvergoedingen.

ROND DIT THEMA
Porsche AG   webpresence

Wendelin Wiedeking   levensloop

Porsche 993   ruime informatie

Porsche 996   beschrijving

Porsche GT1   en algemeen over de Boxer-motoren

Porsche GT2   beschrijving

Porsche Boxter   beschrijving

Porsche Cayenne   beschrijving

Porsche Cayman   beschrijving

Porsche Panamera   ontwerp

Porsche RS Spydert   nieuwe renwagen van Porsche

De effecten bleven niet uit. In 1994 boekte Porsche AG tot verbazing van allen grote winsten. Die zouden nog vergroten, want Wiedeking herstructureerde de kostprijs van een Porsche-wagen waarbij maximale winst kon gemaakt worden. Daarvoor is hij wereldwijd een beroemdheid geworden. Porsche AG maakt immers tegenwoordig per wagen ongeveer 21.800 Euro winst, zuivere winst aldus. Om een vergelijking te maken: de tweede beste winstmaker in Duitsland is de BMW-fabriek in München. Maar... als tweede maakt BMW slechts 1/9de van de winst die Porsche per auto haalt! Ja, het kan niet missen, dat het sinds 1994 bergop ging. Er ontstonden in de jaren 2000 echter opnieuw ernstige problemen. De dollar verzwakte alweer. Heden staat hij zelfs zo laag, dat de Euro de leiding in de financiële wereld wel lijkt over te nemen. Dat is een tegenvaller van jewelste voor Porsche. De afzetmarkt in de USA is een hoofdelement van het bedrijf en met zulke dure Euro is een wagen aldaar nauwelijks verkoopbaar. Dat probleem met de dollar heeft echter niet tot een verlies geleid in deze jaren, zoals het wel was in de beginjaren negentig. Reden daartoe is de participatie van Porsche in Volkswagen sinds 2005, maar daarover later meer. Een tweede probleem in deze jaren is de klimaatsverandering en de verschrikkelijk (in de ogen van Porsche) EU-normen inzake CO2-uitstoot. Een Porsche-wagen is een Porsche en niets anders, dus... jaagt hij massa's CO2 de lucht in. Wel, Wiedeking heeft de EU de oorlog verklaard! Hij wil van geen vermindering van CO2-uitstoot weten en zal er haast niets aan doen (zie iets lager hieronder voor een van de redenen daarvoor). Zijn klanten zijn immers lui die een snelle wagen willen en tja.. die verbruiken en stoten uit! Hier toont Wiedeking weer eens zijn belang naar de klanten toe als top-hoogste prioriteit. Of hij zijn hardheid in dit probleem zal kunnen aanhouden, is een ander probleem. Maar de oorlog is verklaard...

porsche
grootbeeld
 

De Porsche 993 GT2, werd alleen geproduceerd tussen 1195 en 1997
De Porsche 993

Met de komst van Wiedeking werd een relance van de modellen aangevat. men bleef weliswaar hangen aan de succesvolle 911-reeks, maar de luchtgekoelde Boxer-motor wordt stilaan adieu gezegd. Dat veroorzaakte in de jaren negentig een storm van protest vanwege de klanten, maar Wiedeking verzekerde hen sportwagens te kunnen leveren die aan hun behoeften konnen voldoen. Het laatste model met luchtgekoelde motor was de Porsche 993, een nog eens verbeterde versie van de Porsche 911. Tegelijk met deze verbeterde versie werden de modellen Carrera en Turbo fel geperfectioneerd. Porsche leverde de 911-series steeds in drie modellen, vooral afhankelijk van de motor-capaciteiten. Die drie modellen waren steeds de Carrera, de Targa, en de Turbo als hoogste waarde. Deze Porsche 993 werd in 1995 onder het model Carrera 4 geproduceerd met een motortje dat zo maar even 430 PS haalde. Deze nieuwe Carrera en ook de daaropvolgende Turbo-versies van de Porsche 993 werden geproduceerd met vierwiel-aandrijving. Een bijzondere versie van de 993 was de Porsche GT2. Niet zoals de GT1 een renwagen, maar (slechts??) een seriewagen. Hij kwam op de markt in 1995 met een motor tot 430 PS. Hij werd echter verder uitgebouwd twee jaar later tot de Porsche 911 GT2 Evolution. Daarvan werden echter niet al teveel wagens geproduceerd, want te duur en... een vermogen tot (val niet om) 700 PS. Neen, nee, het was geen renwagen...

De Porsche 996, eerste watergekoelde wagen van Porsche

porsche
grootbeeld
 

De Porsche 996 GT3, in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/h

Nu was die 700 PS wel een (lichte!) overdrijving, want uiteindelijk had Porsche over en over bewezen dat het vermogen alleen de capaciteiten van een motor niet bepaalde. Daarom werd dat record aan PS nooit meer nagestreefd. In 1997 kwam de Porsche 996 op de markt. Dat was een primeur op meerdere vlakken. Deze seriewagen werd de allereerste die uitgerust werd met een watergekoelde Boxer-motor. De hoofdredenen waarom Porsche AG uiteindelijk toch overschakelde naar waterkoeling lagen hoofdzakelijk in het al te hoge verbruik van de luchtgekoelde motoren en in de CO2-uitstoot. Tiens... daar zien we een toegeving van Wiedeking inzake klimaarsbescherming,. Na ja, de Kyoto-akkoorden waren getekend, ook door Duitsland, en daarom werd Porsche verplicht de CO2-uitstoot te verlagen. Toen deed Wiedeking het met de watergekoelde motor, maar verder kan hij met zijn snelle wagens inzake CO2-reducering onmogelijk gaan. Daarom dat hij de oorlog verklaarde in 2007 tegen de EU... Nu goed, die totaal nieuwe motor, nog steeds een Boxer-motor, in de Porsche 996 kon een vermogen ontwikkelen tot 483 PS. Het Carrera-model ervan had een motorinhoud van bijna 3600 cc en een vermogen van 320 PS en pas op... verbruikte slechts 11,1 liter per 100 km. Tja... van het effect van waterkoeling en de perfecte Porsche-techniek gesproken! Met deze Porsche 996 verscheen in 1999 ook een GT3-model. Dat was een bijzonder wagen inzake kracht. Die kon in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h halen en een topsnelheid van 302 km/h. Ja, ja, het gaat hier om een wagen die voor gewoon personenverkeer geschikt is... De hele Porsche 996-serie week ook in design sterk af van de Porsche 911. Men zou kunnen zeggen dat Porsche AG vanaf dat model de 911 verlaten heeft. Jammer eigenlijk, want daarmee verdween het zo gesmaakte design van Butzi, de kleinzoon van Ferdinand Porsche.

porsche
grootbeeld

De Porsche Cayman, een verbeterde Boxter, sinds 2005 aan een redelijke kostprijs van ongeveer 58.500 Euro
De Porsche Boxter met middenmotor

In 1996 ontstond een totaal ander model, de Porsche Boxter. Daarvan was reeds in 1993 een prototype ontstaan met een totaal nieuw design en met uitsluitend een motor in het midden van de wagen. Herinner u uit de vorige posting hoe Porsche AG in de jaren zeventig aan Volkswagen voorgesteld had om de motor van hun modellen in het midden van de wagen te plaatsen. Dat was in de tijd dat Volkswagen overstapte van luchtkoeling naar waterkoeling. Die middenmotor zou onder de achterbank geplaatst worden. Maar Volkswagen vond dat maar niets en liet die plannen snel varen. Jammer. dood jammer, want dat idee is zeer interessant voor snelle wagens en uiteindelijk was snelheid toch de bedoeling met de VW Golf. Door die verplaatsing naar het midden komt de motor praktisch op het zwaartepunt van de wagen te liggen, waardoor de wendbaarheid enorm toeneemt, zelfs zozeer dat de wagen lijkt te zweven bij het nemen van een bocht. Groot voordeel is het wegvallen van ondersturing of oversturing. Deze middenmotor werd reeds eerder toegepast op snelle bolides zoals de Porsche 917, renwagen die door Ferdinand Pëch ontworpen was in de jaren zeventig. Ook de VW-Porsche 914 had dergelijke motor (zie vorige posting). Vanaf de Porsche Boxter werd die middenmotor algemeen in de seriewagens. De hoge vermogens van de vorige 911-series werden vanaf 1996 niet meer nagestreefd. De Porsche Boxter haalt nog wel een vermogen van 266 PS, maar zoals reeds meermaals gemeld: een motor is krachtig door meer dan alleen maar een hoog PS. Bijzonder aan de Porsche Boxter is de lage koopprijs. Het sportieve beestje kan u al kopen aan 59.192 Euro. Die prijs ligt lager dan bij bv. Mercedes E-klasse en vele BMW's die niet eens het kenmerk sportwagen hebben.

Snel nog enkele andere wagens van Porsche. In 2003 kwam de Cayenne uit. Deze wagen is deels een samenwerking met Volkswagen en Audi. De Porsche Cayenne, de VW Touareg en de Audi Q7 hebben vele delen gemeenschappelijk. De Cayenne haalt tot 521 PS (hmmm, daar gaat de PS toch alweer...) en een topsnelheid van 270 km/h. De verkoop ervan was sinds de eerste levering in 2003 enorm. Alleen in dat jaar werden er 39.000 stuks van verkocht, hoofdzakelijk in de USA. Hij is een waardige concurrent voor de BMW X5 en de M-klasse van Mercedes. In 2006 en vooral dit jaar is de verkoop van deze wagen fel achteruitgegaan, wat alles te maken heeft met de zwakke dollar en de daardoor al te dure Euro die de Cayenne haast onbetaalbaar maakt voor de Amerikanen. In 2005 kwam de Cayman op de markt, een gewijzigde versie van de Porsche Boxter. Hij haalt met zijn 3400 cc motor een vermogen tot 295 PS. En op dit ogenblik werkt Porsche AG aan een nieuw prototype, de Porsche Panamera. Dat wordt uitzonderlijk een sportwagen coupé met vier deuren. Hij zou uitkomen in 2009.





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

19:32 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: volkswagen, porsche |  Facebook |

Commentaren

:-) ik weet al waar ik fout was gisteren met je blogvraag
dacht aan de vertaling in zijn eigen volkstaal en had erover gekeken dat er al andere vertalingen waren
fijne avond nog verder Sebastian
groetjes

Gepost door: Borriquito | 21-11-07

De commentaren zijn gesloten.