20-11-07

Band Volkswagen-Porsche: de VW Golf

Band Volkswagen - Porsche

De VW Golf en andere VW's

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw


De jaren zeventig en tachtig waren voorspoedig voor Porsche AG, hoewel de Porsche-Piëch-clan er niet meer actief mocht zijn vanaf 1972, tenzij in de toezichtsraad (zie vorige posting). Hoe ging het in diezelfde periode bij Volkswagen?

vw
grootbeeld
 

De VW Golf GTI 1, een pareltje voor snelheidsduivels in de jaren zeventig die een relatief gunstige prijs ervoor betaalden
De beginjaren zeventig begonnen in een slecht teken voor Volkswagen. Het ging letterlijk bergaf. Heinrich Nordhoff, de voorzitter, had in de jaren zestig koppig vastgehouden aan het succes van de kever. Dat leidde tot regelrechte 'monocultuur'. Heel het bedrijf stond op de kever gericht en toekomstplannen bestonden niet, alsof de kever met zijn klassieke luchtgekoelde Boxer-motor wel eeuwig voor succes kon blijven zorgen. Ach ja, Volkswagen leek wel een bedrijf zonder de minste inspiratie, hoewel de omzet elk jaar steeg en steeg (danzij de lieve kever).

ROND DIT THEMA
Volkswagen AG   webpresence

Volkswagen Business Unit AG   webpresence

VW Golf   huidig aanbod van Volkswagen

VW Golf   tuning van de Golf

VW Golf   nog meer tuning ervan

VW Golf IV   ruime informatie

VW Golf 3   forum

VW Golf   een van de vele fanclubs

VW Golf   een Golf-scène

VW Passat 3B   Passat-gemeenschap

VW Passat   tuning van de Passat

 VW Golf   fotoreeksen
In 1968 stierf Nordhoff en werd opgevolgd door voorzitter Kurt Lotz. Deze man teerde aanvankelijk precies zoals zijn voorganger op stagnatie en laten we maar zeggen, op het incasseren van miljoenen en miljoenen dankzij hun enige model (en ach ja, ook de VW Bulli). Tot men echter gewaar werd dat zulke monocultuur toch wel eens scheef zou kunnen lopen. Tja, dat betekende dan initiatief nemen en aan het ontwikkelen gaan. Maar dat was men helemaal niet gewoon bij Volkswagen! Kurt Lotz zag zich echter gedwongen actief te worden, want tegen het einde van de jaren zestig ging de verkoop van de kever niet meer zo stijl de hoogte in als voorheen.

Lotz liet zich dan inspireren door het in 1964 overgenomen Audi-bedrijf. Daar was de watergekoelde motor in zwang en leek heel wat voordelen te hebben tegenover de luchtgekoelde boxer-motor. Daarom werd een totaal nieuw model bedacht op basis van die waterkoeling. Dat hield in, dat de motor vooraan zou geplaatst worden in plaats van steeds achteraan. Terwijl Volkswagen nog steeds varianten van de kever produceerde naar hartelust (bv. de VW 411 en VW 412), stortten zich technici op een ontwerp dat men de Golf zou noemen. Nu was ondertussen Porsche op de idee gekomen om modellen gezamenlijk met Volkswagen te produceren. Daarbij denken we aan de VW-Porsche (zie vorige posting). Maar buiten dat model stelde Porsche aan Volkswagen voor om een watergekoelde motor in het midden van de wagen te plaatsen! Porsche zag dit mogelijk als een experiment dat het liever bij Volkswagen wou proberen, dan wel in Stuttgart. Men weet immers nooit met experimenten... Tja, knal onder de achterbank zou die motor komen. Na ja, Volkswagen zag dat niet echt zitten en verhuisde de motor dan toch maar naar voor. De ontwikkeling van deze VW Golf zou enkele jaren in beslag nemen. Men wou immers een vinnige wagen produceren, en wagen die zou inslaan bij het koperspubliek, een wagen die een waardige opvolger zou zijn van het succes van de kever.

Ondertussen had Volkswagen in 1969 het autobedrijf NSU overgenomen. Dat was dan ook de tweede overname door het bedrijf na Auto Union (Audi). Nu had NSU net voor de overname een nieuw model gebouwd, de K70. Dat model zou voorgesteld worden op het autosalon van Genève in 1969, kort voor de overname aldus. Maar Volkswagen was helemaal niet geïnteresseerd in dat model omdat het al te zeer leek op de Audi 100, waarvan men succes verwachtte en terecht. Maar de potentiële klanten van NSU kwamen in protest en zo besliste Volkswagen dan toch maar de K70 te produceren. Aldus werd deze VW K70 een goed model om de magere jaren jaren te overbruggen. In 1975 werd de productie ervan echter stilgelegd.

vw
grootbeeld
 

De VW Golf GTI 5, voorlaatste model uit 2004
1974 zou het jaar van de relance van Volkswagen worden. De VW Golf stond klaar om in serie geproduceerd te worden, en men was reeds ver gevorderd in de bouw van de VW Passat. Dat was ook een idee van Kurt Lotz: hij wou een sportief model en een middenklasse-model bouwen. In 1971 verliet hij echter het bedrijf en werd opgevolgd door een zekere Rudolf Leiding. Die man profiteerde dan ook van Lotz werk en zette spoed achter de productie van zowel de VW Golf als de VW Passat. De Golf zou het paradepaardje worden. Aanvankelijk vrij hoekig , maar goed... Het model was van een specialist in auto-design, Giorgio Giugiaro. Die man tekende automodellen voor meerdere auto-constructeurs en is o.a. verantwoordelijk voor het model van de VW Golf, VW Passat, VW Scirocco, Fiat Panda, Renault 19, Alfa Romeo modellen en ook de Audi 80. De VW Golf zou een echt sportieve wagen worden, waarmee Volkswagen iets of wat de Porsche-tour opgaat. En een vinnige wagen werd het zeker en vast. Van bij de eerste verkoop in 1974 zat het goed. Dat wagentje was in de kortste keren een hebbeding voor snelle jongens.

In 1976 werkte men het model nog verder uit en ontstond de VW Golf GTI. Dat was letterlijk een voltreffer. De wagen had een motor van nauwelijks 1,6 liter, kon echter een vermogen ontwikkelen tot 110 PS en later nog meer. Dat zijn reeds echte sportallures, lang niet riekend aan de Porsche-wagens, maar dat hoefde ook niet. De wagen was in staat om in 9,2 seconden 100 km/h te halen en een topsnelheid van 182 km/h. En... wat bijzonder belangrijk was voor zijn succes: die Golf GTI kostte in 1976 maar 13.820 DM (276.000 BEF). Stel u voor: een vinnige wagen, haast een echte sportwagen aan een heel schappelijke prijs. Begrijpt u reeds dat de VW Golf het succes van de kever zou kunnen overtroeven? En dat deed hij ook. Reeds in 2002 waren 21,5 miljoen VW Golfs verkocht, de meest verkochte wagen toen voor Toyota Corolla en de voorganger, de VW kever. Nu anno 2007 zijn er reeds meer dan 25 miljoen VW Golfs verkocht. De eerste versies van de Golf waren heel roestgevoelig. Dat komt door enerzijds en staalcrisis in die tijd en anderzijds door de onervarenheid van Volkswagen in het concept ter afwatering. Vanaf 1983 werd een vernieuwde versie van de Golf gelanceerd die beter bestand was tegen roest en bovendien de al te hoekige vorm vaarwel zegde. Dat model VW Golf II sloeg nog meer in bij het publiek. Dat beestje kon immers tot 210 PS ontwikkelen. Kan u begrijpen waarom overvallers op banken in de jaren tachtig graag de VW Golf GTI benutten en zonder problemen elke politieachtervolging konden afschudden? En dan hebben we het enkel over de 'stouten' onder de snelle jongens. Tussen haakjes: de VW golf II was de eerste die door hoofdzakelijk robotten geproduceerd werd. Na hem kwam nog een verbeterde versie op de markt vanaf 1991

vw
grootbeeld
 

De oude VW Passat B1 uit 1973
Tegelijk met de Golf verscheen de VW Passat, eigenlijk een jaartje eerder reeds. Dat moest een middenklasser worden, een wagen voor de iets wat gegoede burger. Hij was afgeleid van de Audi 80 B1. Men noemde hem dan ook de VW Passat B1. Die wagen verkocht redelijk goed en vulde de kas van Volkswagen goed aan naast het succes van de VW Golf. De zwarte jaren waren aldus achter de rug.

Om de grove fout van 'monocultuur' met de kever niet meer te maken, ging Volkswagen in de loop van de jaren zeventig over tot echte differentiatie in het aanbod. Naast de Golf en de Passat lanceerde men een andere sportmodel, de Scirocco. Dat model werd niet gebouwd bij Volkswagen, maar onder de hoede van Karmann in Osnabrück. De reden waarom Volkswagen deze Scirocco in onderaanneming gaf, lag eerder bij de twijfels over het succes ervan. Men neigde inderdaad weer al te zeer te teren op de VW Golf. Nu ja, de Scirocco bleef redelijk goed verkopen tot 1992. Naast al deze modellen wou Volkswagen ook een kleine wagen op de markt gooien. Dat zou een - bij wijze van spreken - "spotgoedkope" wagen moeten worden. In 1975 liep hij van de band: de VW Polo. Dat deze wagen echt goedkoop moest worden, bleek al wanneer men de binnenbekleding van de deuren even onder loupe legde: die was uit karton! En toch werd de Polo een succes, al weze het meer in de jaren negentig. Een eigenlijke mislukking was de VW Derby. Die moest eveneens een kleine wagen worden en werd gebouwd bij Audi. Maar een succes werd het nooit. De eerste VW Derby liep in 1977 van de band en de laatste verdween reeds in 1985. Meer succes was weggelegd voor de VW Jetta, een wagentje dat gebouwd werd vanaf 1979.

vw
grootbeeld
 

De VW Santana 3000, een voltreffer in China
Tenslotte is het goed te weten, dat Volkswagen een variante maakte op de VW Passat, die meer bestemd zou zijn voor hogere middenklasse, de VW Santana. Deze kwam in 1981 van de band, maar bleek vrij snel onpopulair te worden wegens veel te duur en een al te kleine kofferruimte. Slechts enkele jaren later werd de Santana dan maar verkocht onder de naam Passat... om hem het succes van de Passat te doen delen. Dat experiment is in Europa maar povertjes gelukt. In Brazilië was de Santana echter een knalsucces met recordverkoop. Ook in China deed de Santana 3000 het bijzonder goed.

Op het einde van de jaren tachtig was Volkswagen aldus uitgebouwd tot een aanbieder van meerdere modellen op allerlei vlakken: sportieve wagens, middenklassers, kleine wagentjes en een hogere klasse. De toekomst lag aldus goed en een ramp van de beginjaren zeventig (monocultuur met de kever) zou niet meer voorkomen. Bovendien liep de overname van Audi uit 1964 en NSU uit 1969 voorspoedig voor Volkswagen. De jaren negentig zouden ingeluid worden en... dan verschijnt Ferdinand Piëch op het Volkswagen-toneel! Pas dan maar op....





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

18:45 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: porsche, volkswagen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.