19-11-07

Band Volkswagen-Porsche: Ferdinand Piëch komt op

Band Volkswagen - Porsche

Ferdinand Piëch werkt zich op

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw


Zoals in de vorige posting gezien, liep het alles gesmeerd voor Volkswagen in de jaren vijftig en zestig. De kever was een ware goudmijn en de Bulli was al even gegeerd. Maar ook bij Porsche lagen de zaken verre van stil. Zoals in een vorige posting vermeld zorgde de Porsche 911 voor al even veel successen.

De jaren zeventig begonnen dan ook rooskleurig voor de Porsches. Ferry Porsche, zoon van Ferdinand en ontwikkelaar van de beroemde Porsche 356 en Porsche 911, was in 1972 reeds 63 jaar en de grote baas van Porsche Stuttgart. Zijn zus Louise Piëch (zij was immers gehuwd met Anton Piëch) was in dat jaar 68 jaar oud. Zij was actief in de Porsche Holding in Salzburg. Beiden maakten zich in dat jaar zorgen om de opvolging. Zij hadden het bedrijf van vader Ferdinand overgeërfd op volgende basis: de Porsche-fabriek in Stuttgart en de Porsche Holding in Salzburg waren elk voor de helft van Ferry en voor de helft van Louise. Zij voerden elk een zaak. Maar...

porsche
grootbeeld
 

De VW-Porsche, de 914, een samenwerking tussen Volkswagen en Porsche uit de jaren 70
Alle Porsches vliegen uit hun bedrijf op bevel van Ferry en Louise

Ferry Porsche had vier zonen en Louise Porsche drie. Reeds in die jaren ontstonden felle twisten en hevige ruzies tussen de kinderen van Ferry en deze van Louise en ook onderling. Wie zou welk deel erven bij het overlijden van de ouders en wie zou de grote baas worden in Stuttgart en wie in Salzburg? Omwille van die onenigheden werd in een familieraad in 1972 besloten om iedereen buiten te werken!! Men vormde de Porsche-fabriek om in een Porsche AG waarbij nog slechts de helft van de aandelen in handen van de Porsches bleven. De andere helft zou op de beurs verkocht worden in de vorm van aandelen. Die helft van de eigendom werd dan verdeeld onder de kinderen van Ferry (de Porsches kregen 25 % van de eigendom) en de kinderen van Louise (de Piëchs kregen ook 25 % van de eigendom). Dat was een zware pil voor de kinderen, want zij zagen de helft van het bedrijf aan hun neus voorbijgaan in aandelen die op de beurs verhandeld werden.

ROND DIT THEMA
Porsche AG   webpresence

Porsche Holding AG   webpresence

Porsche Engineering Group   webpresence

Porsche Design   bedrijf van Butzi

VW-Porsche 914   fanclub

VW-Porsche 914   fanclub uit Hamburg

VW-Porsche 914   fanclub 914-6

VW-Porsche 914   fanclub Westfalen

Porsche 930-928   fanclub

De hight tech Porsche 959   ruime informatie

Porsche 964   ruime informatie

renwagen   Porsche met hoogste vermogen uit jaren 70-80

Moby dick   variant van de renwagen 935
Er werd nog meer beslist op die familieraad. Onheil, ooh onheil voor de kinderen. Vanaf dat jaar mocht geen enkel familielid nog actief zijn in het bedrijf! Ferry legde zijn functie als voorzitter neer en er werd een vreemde voorzitter gekozen. Louise legde haar functie als voorzitter van de Porsche Holding eveneens neer. Geen van de kinderen mocht nog werken in het bedrijf. Dat deden ze allen tot dan toe. Harde maatregelen! Om die pil te verzachten werd overeengekomen dat de aandelen die op de beurs verkocht worden geen enkel stemrecht hebben. Alle stemrecht bleef aldus in de handen van de Porsche-kinderen die daartoe lid werden van de toezichtsraad van het bedrijf. Dat was nog de enige activiteit die toegelaten werd.

Voor de kinderen was dit een regelrechte ramp. Zij waren weliswaar alle te samen voor de helft eigenaar van Porsche AG, hadden 100 % van het stemrecht in de toezichtsraad, maar vlogen uit het bedrijf. Een nieuwe voorzitter zou aangesteld worden en die zou het bedrijf runnen. Daar gingen hun dromen om het werk van grootvader Ferdinand Porsche nog groter te maken dan het al was... De meeste kinderen verdwenen dan ook vanaf 1972 in een relatieve anonimiteit, zochten hun heil elders. Slechts twee van hen maakten echt naam en faam. Ferdinand Alexander Porsche, Butzi genaamd, was jaren actief in het bedrijf als designer en zoals reeds eerder vermeld was hij de ontwerper van de Porsche 911. Hij leed sterk onder de beslissing van zijn ouders en besloot in Zwitserland een eigen bedrijf op te richten: Porsche Design AG. Dat bedrijf levert allerlei attributen aan de Porsche AG in Stuttgart, produceert echter ook tal van producten totaal los van Porsche AG, zoals uurwerken, en nog een heel stel gadgets.

Degene die wellicht het felst protesteerde tegen de beslissing van de ouders, was Ferdinand Piëch, Louises zoon. Hij was eergierig als geen ander. Hij ontwikkelde de sportwagens in het Porsche bedrijf, nadat hij reeds jaren het reilen en zeilen van de Porsche Holding in Salzburg had leren kennen. Hij had een ongelooflijke ambitie: de grote man van Porsche worden. Ja, hij was een man met een uitzonderlijk visie en een al even uitzonderlijke intelligentie. Het afscheid van Porsche AG was voor hem mogelijk erger dan het einde van de wereld. Hij zou het dan ook niet daarbij laten! Dat zien we dadelijk...

porsche
grootbeeld
 

De Porsche 959, de high Tech wagen van Porsche, personenwagen met zo maar even 450 PS vermogen
Porsche AG ontwikkelt steeds betere modellen in de jaren zeventig-tachtig

Onder de leiding van een vreemde voorzitter wordt de Porsche 911 in allerlei verdere verbeteringen geproduceerd. Reeds enkele jaren voor de familieraad van 1972 probeerde Porsche een samenwerking met Volkswagen af te dwingen. De achtergrond voor deze beslissing was uiteraard de band tussen Volkswagen en stichter Ferdinand Porsche van het Porsche-fabriek. Een samenwerking zou die band nieuw leven kunnen inroepen. Men ging over tot een gezamenlijk auto-model, de Porsche 914 of noem het de Volkswagen 914. Uiteindelijk werd het de VW-Porsche genoemd. In 1968 was het prototype reeds klaar, een type voor Porsche met een motor tot 110 PS en een type voor Volkswagen met en motor tot 80 PS. Maar in dat jaar 1968 stierf voorzitter Nordhoff van Volkswagen en zijn opvolger had weinig interesse voor deze samenwerking met Porsche. Daarom werd besloten om het gezamenlijke model noch in Stuttgart, noch in Wolfsburg te bouwen. Ludwigshafen werd ertoe uitgekozen. Daar ontstond een fabriek speciaal voor de VW-Porsche. Dat model 914 werd snel opgevolgd door een verbeterde versie 916. In de volksmond noemde men deze sportwagen de "Volkse Porsche" of afgekort de "VoPo". Maar die tweede troetelnaam werd snel en heftig afgekeurd door het voorzitterschap van Porsche. Immers Vopo is de afkorting van de Volkspolizei in de DDR en dat is nu niet bepaald een ideaal reclame-middel!

porsche
grootbeeld
 

De Porsche 956C, dubbele turbo waarmee Jacky Ickx de 24 uren van Le Mans won in 1982
Buiten dit experiment van samenwerking tussen Porsche en Volkswagen ging Porsche AG zuiver de eigen weg op. Merkwaardig is de productie van de Porsche 930. Dat werd sinds 1975 een turbo-versie van de 911. Dat sportwagentje 930 (na ja, wagentje...) haalde een vermogen tot 300 PS. In 1977 werd deze wagen de allereerste Porsche-wagen met een motor vooraan en waterkoeling. Van dan af noemde men hem de Porsche 928 die nog gebouwd werd tot in 1995. Nog spectaculairder werd de Porsche 959 vanaf het jaar 1987. Dat was de meest perfecte wagen die Porsche ooit gebouwd heeft. Het was een high-tech-sportwagen van jewelste, de snelste seriewagen die ooit gebouwd werd wereldwijd. Hij had een motor met een vermogen van 450 PS. Dat is zo goed als een echte renwagen! Na twee jaar werd de productie ervan echter stilgelegd, te kostelijk en te lastig om een toelating ervoor te bekomen op de gewone rijweg. In 1988 werd in de plaats ervan de Porsche 964 gebouwd, die veel high tech van de 959 had en toch goedkoper was en ook iets minder krachtig.

Op het vlak van renwagens bleef men nog heel lang bij de luchtgekoelde Boxer-motor en de successen stapelden zich steeds maar op. Uitzonderlijk was de renwagen Porsche 935. Deze was ontworpen voor lange afstanden zoals de 24 uren van le Mans. Het beestje ontwikkelde een vermogen tot 845 PS, om van te duizelen... Van deze Porsche 935 werd ook een "Baby" gemaakt. Met ander wooden, de super-eigenschappen van de 935 werden overgezet op een wagen met een veel lager vermogen, slechts 375 PS. En daarmee werd die baby ingezet tegen de super-bolides van BMW en Ford op een race op de Hockenheimring in 1977. En wie won? De baby! Zo bewees Porsche maar even dat het vermogen al iets is, maar dat de techniek van de wagen en vooral de veelzijdige kenmerken van de motor buiten het eigenlijke vermogen minstens even belangrijk zijn ... sindsdien heeft Porsche wereldwijd de naam van degelijke en krachtige motoren. Er werd een Porsche Engineering Group opgericht die speciaal motoren van Porsche ontwikkelt voor allerlei automerken zoals Seat, Opel, Subaru, Harley-Davidson en meer. In 1982 werd nog een speciale renwagen ontwikkeld, de Porsche 956. Deze renwagen bevatte ook heel wat technisch vernunft en toch was het vermogen 200 PS minder dan de Porsche 935. Met deze 956 won onder andere de Belg Jacky Ickx de 24 uren van Le Mans. in 1982

piech
grootbeeld
 

Ferdinand Piëch, met de ogen van een roofvogel raast hij doorheen manager-land richting Volkswagen (foto uit 2007)
Ferdinand Piëch slaat toe: Audi wordt ingepalmd

Ferdinand Piëch is geen mens! Hij is een roofvogel, een roofdier van de allerergste soort. Hij is een manager die door elkeen in Duitsland gevreesd wordt. Hij is onverbiddelijk en rechtlijnig als geen ander. Hij gedraagt zich als een echte renwagen van allereerste klasse. Hij raast doorheen het managerveld als een echte bolide. Heeft u ooit in een renwagen gezeten? Dan flitst alles ter zijde aan jouw voorbij in een waas van onduidelijkheid: slechts wat voor u zichtbaar is, is belangrijk en haarscherp in het zicht van de renwagen-piloot. Zo moet u zich Ferdinand Piëch voorstellen. Hij laat alles in de wind achter en stevent naar zijn doel toe, slechts dat doel ziende. En het doel is heel eenvoudig: Een imperium opbouwen dat zijn grootvader alle eer zou aandoen. Volkswagen en Porsche verenigen in een wereldconcern als geen andere. Dat is zijn visie en niemand zal dat kunnen dwarsbomen. Desnoods gaat hij (figuurlijk) over lijken!

Ferdinand Piëch heeft stimuli nodig om in zijn hoge snelheid doorheen het managerveld te razen. Zo was datgene, wat gebeurde in 1972, een ware stimulus. Het feit dat alle kinderen van Ferry en Louise buiten gesmeten werden, was voor hem de start, het groen licht voor zijn verovering van Volkswagen, ook al zou dit decennia kunnen aanslepen. Aanvankelijk begon hij (hij was 35 jaar oud) in 1972 met een eigen bedrijfje voor auto-constructie, maar vrij snel legde hij contacten met Audi AG. Audi was zoals in een vorige posting gemeld, overgenomen door Volkswagen. Haa... daar zien we de strategie van mijnheer Ferdinand: Volkswagen aanvallen via een achterpoortje... via Audi! Hij liet zich aanwerven bij Audi als afdelingshoofd. Drie jaar later zat hij reeds in het voorzitterschap em in 1983 was mijnheer Ferdinand reeds vice-voorzitter van Audi en in 1988 bereikte hij de top van het bedrijf. Onder hem werd onder andere de Quattro ontwikkeld en ook de TDI-motor van Audi. Met een ongelooflijke rechtlijnige kijk werkte hij Audi op tot een ware concurrent voor BMW en Mercedes. In Wolfsburg kon men bij Volkswagen de ogen niet geloven. Van het overgenomen Audi met relatieve bekendheid, werd dat merk zo maar even een synoniem van snelheid en perfectie. Nooit had Volkswagen gedacht op het niveau van BMW en Mercedes te geraken, en daar stond Audi nu! De inkomsten van Volkswagen stegen nog meer dan men zich had kunnen voorstellen. Maar ook het salaris van Ferdinand steeg in verhouding en... dat Volkswagen eraan verdiende, na ja... dat recupereer ik wel op tijd, zo dacht roofvogel Ferdinand. In 1993 zou die sprong van Audi niet zonder gevolgen blijven voor mijnheer Ferdinand... daarover later meer.





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

18:53 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: volkswagen, porsche |  Facebook |

Commentaren

---

Gepost door: Maria | 23-09-10

De commentaren zijn gesloten.