17-11-07

Staking Duits spoor enkele dagen opgeschort

Spoorwegstaking
grootbeeld
Fotobron: Der Spiegel

Manfred Schell, voorzitter van de GDL-vakbond, wil strijden tot het bittere einde.
Spoorwegen

Enkele dagen adempauze in de stakingsgolf van de treinconducteurs

De GDL, vakbond van de Duitse treinconducteurs, last vanaf vandaag enkele stakingsloze dagen in om ultiem toch nog gelegenheid aan de spoorwegdirectie te geven om over te gaan tot toegevingen. Dat laatste lijkt echter helemaal niet de intentie te zijn van de spoorwegdirectie.

Sinds woensdag staakt de GDL, de vakbond van treinconducteurs in het goederen- en personenvervoer. [Ja ook op deze blog leek gisteren en eergisteren wel een staking aan de gang, is echter niet zo. Wegens onvoorziene omstandigheden was er geen tijd om in de laatste twee dagen berichten op te stellen.] Vandaag zaterdag is de staking bij het spoorwegverkeer onderbroken. Naar de strategie van de vakbond zou de directie van de spoorwegen enkele dagen krijgen om tot toegevingen te komen. Pas in de loop van volgende week zal beslist worden of men dan toch over zou gaan tot een staking van onbepaalde duur. Er is aldus een adempauze ingelast.

De gevolgen van de staking zijn beperkt. De bedrijven in het land hadden immers hun voorzorgen genomen zodat ze minstens gedurende een beperkt aantal dagen door konden werken zonder in nood te geraken. Er zijn geen bedrijven gemeld die over moesten gaan tot technische werkloosheid, buiten een mysterieuze technische werkloosheid bij Audi en dan alleen maar bij haar vestiging in Brussel. Wel ondervindt men moeilijkheden in de haven van Hamburg. Daar stapelen de containers zich op. Het zal enkele dagen duren eer in de haven weer alles op normaal ritme zal verlopen. Wat het personenverkeer betreft hebben de meeste pendelaars andere vervoermiddelen benut of gewoonweg enkele dagen vrij gekozen.

ROND DIT THEMA
Betreffend artikel   in Der Spiegel

Duitse spoorwegen   met informatie over al of niet rijdende treinen
Ondertussen lijkt de strategie van de spoorwegdirectie duidelijker en duidelijker te worden. Zij wil geen duimbreed toegeven aan de GDL. De reden daarvoor zou liggen in een akkoord tussen de directie en de grote vakbond Transnet. Transnet vertegenwoordigt alle personeel van de spoorwegen buiten de treinconducteurs. De spoorwegdirectie zou reeds in het voorjaar een akkoord bereikt hebben met Transnet om bij de privatisering in 2008 slechts één vakbond over te houden (nu zijn er drie vakbonden). Daarom ook dat transnet zich in de afgelopen weken tegen de GDL opstelde en de staking veroordeelde. De GDL wil men aldus gewoonweg uitschakelen. De derde vakbond, deze van de ambtenaren, zou automatisch uitgeschakeld zijn zodra de privatisering doorgevoerd is.

De GDL is de kleinste maar wel de oudste vakbond bij de spoorwegen. Hij vertegenwoordigt enkel de treinconducteurs. Deze groep werknemers wil een aanzienlijke loonsverhoging wegens de hogere verantwoordelijkheid. Een bruttoloon van 1500 Euro, zoals de conducteurs nu krijgen, is volgens hen totaal onvoldoende. Bovendien staan de spoorwegen reeds voor duitzenden Euro per conducteur in het krijt wegens onbetaalde overuren.

De spoorwegdirectie wil nu de rechtbank inschakelen om de GDL te laten veroordelen voor de schade die het spoor onder de staking lijdt. Of ze daarbij succes kan halen, is echter zeer de vraag. Het recht op staking is heilig, zowel in Duitsland als elders in de wereld.

Ondertussen lijkt in het buitenland toch wel erg misleidende berichtgeving de ronde te doen. Zo hoorde ik voor enkele dagen op de VRT, Belgische televisie, berichten over "de kleinste vakbond der machinisten" die het Duitse spoorwegverkeer wil lam leggen. "Deze kleine vakbond vertegenwoordigt slechts een tienduizend machinisten tegen de meer dan 200.000 machinisten die tewerkgesteld zijn bij de Duitse spoorwegen". Dat is wel erg misleidende berichtgeving die de schijn laat dat de directie van de spoorwegen terecht tekeer gaat tegen deze vakbond.. De GDL is inderdaad de kleinste, maar anderzijds de oudste vakbond bij de Duitse spoorwegen, en vertegenwoordigt 80 % van alle treinconducteurs in het land. Het is totaal fout om de term "machinist te gebruiken" Een machinist is iemand die instaat voor het onderhoud van de treinen. Een treinconducteur is inderdaad ook een machinist, maar meer dan dat. Hij bestuurt de trein. De berichtgeving op de VRT zou helemaal anders (en correcter) klinken als men zou zeggen "Onder de meer dan 200.000 machinisten van de Duitse spoorwegen staken de tienduizenden conducteurs, die vertegenwoordigd zijn in de kleinste maar ook oudste vakbond."

09:03 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: spoorwegen, staking |  Facebook |

Commentaren

Duitsland, Frankrijk, ze staken allemaal rond ons. En zo zitten wij in ons eigen landje te wachten op wat er komen moet ;-)
Groetjes en fijn weekend Sebastian.

Gepost door: emmy | 17-11-07

Machinisten Tja Sebastian, De berichtgeving op TV en radio hier bij ons over het grootste buurland van Belgie is niet veel zaaks. Als men hoort hoe de nieuwslezers onze derde landstaal geweld aandoen is dit waarschijnlijk normaal.Ze zijn zelfs niet in staat om dagdagelijkse gehoorde en gebruikte namen van Duitse steden correct uit te spreken.Binnenkort komt de periode van de "GLOEWAAIN" er weer aan want als er één GLOEWAAIN zegt zeggen ze allemaal GLOEWAAIN. Ze zouden best uw Taalhulp eens raadplegen al is het maar om Duitse woorden correct te leren uitspreken.Uiteindelijk zitten ze daar toch in het openbaar te lullen en hebben een voorbeeldfunctie.
Wat de spoorstaking betreft hoop ik dat de GDL zijn slag thuis haalt, die mensen hebben daar recht op. Zeker nu als men ziet dat de verkozenen in de Bundestag zichzelf een mooie loonsverhoging gegeven hebben.

Groeten uit Z-OVl.

Gepost door: Andre | 17-11-07

De commentaren zijn gesloten.