15-11-07

Duitsland: grote klimaatszondaar

CO2
grootbeeld
Fotobron: einfach-auto.de

De auto is een kleine zondaar tegenover vrachtwagens, vliegtuigen en schepen. Maar vele kleintjes....
CO2-Uitstoot

Duitsland is een grote CO2-zondaar

De mens stoot CO2 uit, maar is in de minderheid tegenover de dieren. En toch kan de mens veel doen aan het verminderen van dit opwarmende gas...

Koolstofdioxyde warmt het klimaat op. Dat is onomstotelijk waar. Zonder dat gas zou de aarde maar een barre planeet zijn, leven zou er niet eens kunnen voorkomen. We danken dan ook veel aan dat liefelijke gas. En we produceren het naar hartelust vanuit ons lichaam. Als happende vissen pompen we bij elke ademtocht enkele liters lucht naar binnen, waaronder 1/5de zuivere zuurstof is, die we gretig verbruiken om onze lichaamswarmte te produceren en ook om energie te vormen ter beweging en ter vorming van alle processen die ons in leven houden. Leve zuurstof aldus. Maar zoals elke fabriek stoten we daarbij afvalstoffen af. Een van die afvalstoffen is CO2. Bij elke uitademing stoten we brutaalweg dat gas de lucht in. Maar eigenlijk is dat op zich zeer gunstig, want daardoor is de atmosfeer aangenaam warm voor het leven. Nu zijn we wel met in totaal zo een 6 tot 7 miljard mensen. Dat betekent dat wij allen samen massa's en massa's CO2 in de lucht proesten. Hoe meer we bewegen, hoe meer alle rijkelijke zuurstof uit de lucht verdwijnt en vervangen wordt door het opwarmende CO2. Dus... ter klimaatsbescherming zouden we beter allen heel stilletjes gaan liggen en onze ademhaling op een minimum instellen. Maar ja....

De mens is een ware ramp op klimaatsgebied. Wij warmen bij elke ademtocht het klimaat maar op en op. Om dat 'zondige' gedrag teniet te doen, komen de planten ons echter helpend tegemoet. Zij hebben een omgekeerd mechanisme in hun lijf. Zij verbruiken grote hoeveelheden CO2 en hebben als afvalstof zuurstof. Schattig niet? Zonder de planten op de aarde zou het hier snel bergaf gaan. De mens en de plant vormen aldus een wonderbare symbiose.

Maar zijn wij de enige CO2-uitstoters? Haaa... daar komt het al. Wij zijn – wat zondaars inzake uitstoot van CO2 betreft – in de uiterst kleine minderheid op aarde. Want wat zijn 6 tot 7 miljard mensen tegen de honderden en honderden miljarden dieren die op aarde leven. Alleen in de zeeën en oceanen leven al honderden miljarden vissen en die proesten en proesten CO2 uit naar hartelust. De vogeltjes in de lucht... hoe lieflijk zijn ze niet, vooral in de lente wanneer ze hun gezang vernieuwen en de mens de vrolijkheid van nieuw leven aankondigen. Maar hoeveel vogels zijn er? Tien miljard? Honderd miljard? Een biljoen? Die lieflijke gevleugelden hebben een lichaamstemperatuur die 5 graden hoger ligt dan de onze. Dat betekent, dat zij zeer veel zuurstof nodig hebben en daardoor zeer veel CO2 in de lucht blazen. De lieflijke vogels zijn aldus eigenlijk stiekeme duiveltjes, grote zondaars....

ROND DIT THEMA
Statistiek   in verband met auto's en hun CO2-uitstoot
Wat kunnen wij mensen nu doen om de uitstoot van CO2 op aarde af te remmen? De vogels uit de lucht schieten? De zeeën en oceanen zo vervuilen, dat alle vissen om het hoekje verdwijnen? Of zouden we niet beter een beetje verstandiger omgaan met de miljoenen vierkante kilometers aan bossen en wouden die de aarde 'kan' bezitten? Onze ideale partners – de planten – schakelen we voortdurend uit. Elke dag verdwijnen wouden zo groot als x-maal België. Zijn we daarin niet de zondaars?

Maar wij mensen kunnen nog veel meer doen dan alleen maar de wouden in ere herstellen. Sinds de industriële revolutie van de 19de eeuw overtreffen we alle CO2-zondaars op aarde. Er is meer nodig dan een zwerm vogels of een massa marathon-lopers om de uitstoot van CO2 uit de fabrieksschoorstenen te overtreffen. Die industriële CO2-uitstoot moet absoluut naar beneden. Kanselier Angela Merkel wil een stuwende motor zijn binnen de EU om klimaatsvriendelijke maatregelen aan te zwengelen. En dat is goed zo, maar is Duitsland bereid om de industrie aan te pakken? De grootste zondaars op dit vlak zijn de Chinezen, de US-Amerikanen, de Russen en de Duitsers.

En wat dan met de auto's? Ja, van alle "beesten" op aarde zijn zij wel de grootste zondaars, ten minste... als we zwijgen over de verwarmingsinstallaties in huizen en gebouwen, de vrachtwagens en de vliegtuigen en de schepen. Daar zien we het al: de grootste zondaars zij eigenlijk niet de personenwagens. Maar één feit is zeker: alle kleintjes maken een groot. Het is dan ook zinvol om de personenwagens aan te pakken en te zorgen voor minder CO2-uitstoot op voorwaarde... op voorwaarde dat ook de verwarming van huizen en gebouwen aangepakt wordt, op voorwaarde dat het vrachtverkeer aangepakt wordt, op voorwaarde dat... enz...

Kanselier Angela Merkel doet veel, heel veel om minstens in Europa de CO2-uitstoot van personenwagens te verminderen. Zij mag fier zijn op haar inzet, maar laten we even de laatste statistieken bekijken in dit verband. The European Federation for Transport and Environment met zetel in Brussel heeft een onderzoek gedaan over de CO2-uitstoot van een aantal bekende automerken. De resultaten ervan zijn ronduit blamerend voor de Duitse wagens. Arme Angela Merkel! Hier de vaststellingen met de uitstoot van CO2 per gereden kilometer:

  • Peugeot-Citroen: 142
  • Fiat: 144
  • Renault: 147
  • Toyota: 153
  • Honda: 154
  • Genral Motors: 157
  • Ford: 162
  • Suzuli: 166
  • Volkswagen: 166
  • Hyundai: 167
  • Nissan: 168
  • Mazda: 173
  • BMW: 184
  • Mercedes: 188

Ja, Arme Angela Merkel. Duitsland is geen "Musterknabe" inzake klimaatsbescherming...

09:10 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: klimaat |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.