14-11-07

Duitse spoorwegen: totale staking

Spoorwegstaking
grootbeeld
Fotobron: Die Welt

Staking van onbepaalde duur bij de Duitse spoorwegen
Staking spoorwegen

Voor Duitsland dreigt totale chaos

Vanaf morgen donderdag om 2h in de nacht worden alle treinen in Duitsland stilgelegd, zowel voor het goederenvervoer als het personenvervoer, inbegrepen de internationale treinen. Deze nieuwe golf van stakingen zal mogelijk weken aanslepen, met uitzondering van de weekends. Op de website van de Duitse spoorwegen kan men nagaan welke treinen door de directie toch rijdbaar worden gehouden.

Vandaag om 12h, zo dadelijk dus, wordt het goederenverkeer per spoor lamgelegd. En vanaf vannacht 2h wordt alle spoorwegverkeer gestopt, zowel goederen- als personenvervoer, zowel regionaal, nationaal alsook wat betreft de internationale treinen. De vakbond GDL der treinconducteurs wil ditmaal doorgaan tot de finish, is bereid te staken tot het einde van het jaar! Alleen tijdens de weekends wordt niet gestaakt, maar dan ligt het rijplan van de spoorlijnen hopeloos in de war. Het gaat nu om de hevigste staking ooit in Duitsland.

ROND DIT THEMA
Betreffend artikel   in Der Spiegel

Duitse spoorwegen   informatie over mogelijk rijdende treinen

GDL   vakbond der treinconducteurs
Er is in het aanslepend conflict niet de minste toenadering te bespeuren tussen de vakbond der treinconducteurs en de directie van de spoorwegen. Daarom, na reeds zovele prikacties en kortere stakingen in de voorbije maanden, wordt vanaf nu overgegaan tot een staking van onbepaalde duur. Manfred Schell, de voorzitter van de vakbond GDL zegt tot de finish te gaan. Maar hij voegt er wel aan toe te hopen, dat de spoorwegdirectie snel tot een akkoord wil bekomen. Hij sluit evenwel niet uit, dat vanaf nu geen treinen meer rijden tot op het einde van het jaar (met uitzondering tijdens de weekends). De spoorwegdirectie is razend, geeft echter geen duimbreed toe.

Alle vakbonden in het land zijn solidair met de treinconducteurs. Het is op zich een unicum dat zich dergelijke solidariteit van werknemersbewegingen in om het even welke sector van de economie voordoet ten gunste van een kleine groep werknemers. Vele zo niet alle vakbonden zien de strijd van de treinconducteurs als een teken dat de loonpolitiek in Duitsland dringend veranderd moet worden. Valse toon en totaal afzijdig van die solidariteit is de houding van Transnet, de vakbond van de spoorwegarbeiders buiten de treinconducteurs. Norbert Hansen van deze vakbond schaart zich achter de directie van de spoorwegen en eveneens achter de houding van de socialisten (SPD) die de staking veroordelen. De SPD en Transnet stellen, dat een loonsovereenkomst geldt voor alle werknemers in een bedrijf en dat een afzonderlijke groep van hen met meer verantwoordelijkheid geen recht zou hebben op een hogere vergoeding(!). Om die haast onbegrijpelijke houding van de SPD te counteren, stellen nu heel wat vakbonden en ook verantwoordelijken binnen de spoorweg voor om de treinconducteurs in een afzonderlijk bedrijf van de spoorwegen over te hevelen. Dat (papieren) bedrijf kan dan eigen loonsovereenkomsten sluiten, los van de andere werknemers. Daardoor wordt die wel extreem vreemde asociale houding van de socialisten omzeilt. Hoeft het betoog dat de SPD bij de volgende verkiezingen (reeds binnen 8 weken in Niedersachsen) mogelijk een groot kiezersverlies zal lijden?

Het wordt vanaf vandaag voor het goederenverkeer en vanaf vannacht voor het personenverkeer een uiterst zwaar probleem in het land. Miljoenen pendelaars zullen de auto moeten nemen, de bedrijven in het land zullen op zoek moeten gaan naar vrachtwagen-expediteurs. Tot nu toe hebben talloze bedrijven hun voorzorgen genomen, maar voor een weken aanslepend conflict zijn ze niet gewapend. Het gevolg is logisch: de wegen zullen het verkeer niet meer kunnen slikken. Bovendien zijn er gewoonweg niet voldoende vrachtwagens om het goederenverkeer per spoor te vervangen. Dat zal leiden tot technische werkloosheid in zeer vele bedrijven. Ja, vanaf vandaag staat Duitsland voor de totale chaos. De directie van de spoorwegen kan hooguit rekenen op niet stakingsbereide treinconducteurs (die niet schaars lopen) en op de ambtenaren (die geen recht op staking hebben). De directie spreekt zelfs van het inschakelen van treinconducteurs uit het buitenland! Zullen zij solidariteit vertonen met hun Duitse collega's en weigeren?

11:53 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: staking, spoorwegen |  Facebook |

Commentaren

oeps... eerst Frankrijk, nu Duitsland. Zouden ze in België ook volgen?? Hoop alvast van niet hoor!
Groetjes

Gepost door: lucretia | 14-11-07

De commentaren zijn gesloten.