13-11-07

Band Volkswagen - Porsche: de 911

Band Volkswagen - Porsche

De Porsche 911 en grootste renwagens als de 550, 718 en 917

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw


In 1947 kwamen Ferdinand Porsche en Anton Piëch vrij uit hun Frans gevangenschap ten gevolge van hun nazi-verleden. Daartoe hadden zoon Ferry en dochter Louise een aanzienlijke afkoopsom betaald aan de Franse staat. Zoals in een vorige posting vermeld, zetten zowel Ferdinand als Anton zich onmiddellijk in om de rechten op de Volkswagen KdF (de kever) veilig te stellen. Maar dat liep helemaal mis af. Ferdinand noch Anton waren eigenaars van het Volkswagenwerk. De eigenaar was immers het Duitse rijk onder Hitler. Toen de Britse bezetter de fabriek overnam, werd hij dan ook de eigenaar (en later liet hij het over aan de bondsregering van West-duitsland).

Porsche
grootbeeld
 

De Porsche 911, voor het eerst uitgekomen in 1963, werd de naam en faam van Porsche. Hier de uitvoering anno 1997.
Nu hadden de Porsches en Piëchs nog wel hun bedrijf in Stuttgart. Bovendien hadden ze werkhallen in Oostenrijk van in 1944, toen Ferdinand Porsche met heel de fabriek uitweek naar Gmünd in dat land (zie een vorige posting). Naast Gmünd bezat de familie ook werkhallen in Salzburg en in de Alpenstraße, eveneens in Oostenrijk. In dat land ontwikkelde Ferry, de zoon van Ferdinand de Porsche 356, waarover ook reeds een posting verschenen is.

Het verlies van de Volkswagen KdF lag echter elk Porsche- en Piëch-familielid zwaar op de maag. In 1950 werd over de rechten op de KdF vanwege Porsche onderhandeld met Heinrich Nordhoff, de grote baas van het door de Britten geredde bedrijf Volkswagen (zie eveneens vorige posting). Bij die onderhandelingen was enerzijds Nordhoff met handen en voeten gebonden aan de dwang van de Britse bezetter om Ferdinand Porsche en Anton Piëch te weren uit Volkswagen wegens hun NS-verleden; anderzijds vochten de Porches en Piëchs voor de patenten. Zoals reeds in een eerdere posting vermeld bekwam Ferdinand Porsche een vergoeding voor het verlies van de patenten op de KdF. Verder werd bekomen, dat de Porsches hun eigen wagens mochten baseren op het design en de technische kenmerken van die kever. Dat was al een grote toegeving vanwege Nordhoff. Ook werd eveneens als compensatie voor het verlies besloten dat Porsche in Oostenrijk het alleenrecht kreeg voor de invoer en de verkoop van Volkswagen in dat land. Daartoe zou een verkoopscentrale ingericht worden in Salzburg onder de leiding van Louise Piëch, de dochter van Ferdinand.

Porsche
grootbeeld
 

De Porsche 911 Coupe, originele versie
Toen kort daarop Ferdinand Porsche stierf en een jaar later ook Anton Piëch , werd de erfenis als volgt geregeld: De twee kinderen van Ferdinand kregen elk de helft van het Porsche-bedrijf in Stuttgart (dat toen nog in Gmünd gevestigd was wegens de oorlog en als leider Ferry Porsche hat) en elk de helft van de Porsche-centrale in Salzburg (leidster was Louise Piëch ) en de nevenbedrijven ervan in Gmünd en in de Alpenstraße. De Porsche-vestigingen in Oostenrijk werden vanaf 1974 omgedoopt in de Porsche Holding.

ROND DIT THEMA
Porsche 911   geschiedenis van het grote succes

Porsche 917   geschiedenis van deze racewagen

Porsche 550   geschiedenis van deze racewagen

Porsche 718   geschiedenis van deze racewagen

Porsche AG   webpresence van Porsche Stuttgart

Porsche Holding   webpresence Porsche in Oostenrijk

Porsche 911   huidig aanbod

De Elfer   Porsche 911 club

Porsche 911   webpresence Porsche club

Porsche 911   lijst van Porsche 911 clubs oldtimer

Racer Porsche 917   ruime informatie

Racer Porsche 917   fanclub Argentinië

Porsche 550 Spider   ruime informatie

 Porsche 718 Replika   fotoreeks van een fanclub

 Porsche 911   fotoreeks van een fanclub

 Porsche 917   fotoreeks van een fanclub

 Porsche 550   fotoreeks van een fanclub
Ferry Porsche vestigde zich vanaf 1950 terug in Stuttgart en liet er de Porsche 356 in volle serie produceren (zie een vorige posting). Tegelijk met het succes van deze wagen steeg het succes van Porsche op het vlak van echte renwagens. In 1956 kwam de Porsche 550 A Spider op de markt. Die bolide haalde de grote prijs van Targa Florio (een in die tijd beroemde lange-afstandsrace op Sicilië). Die Porsche 550 was zoals de 356 gebouwd met een luchtgekoelde Boxer-motor. Tja, in die jaren zal Ferrari in Italië meer dan jaloers geweest zijn op Porsche. Naar verluidt zou Ferrari zelfs het symbool van Porsche (een paard) gestolen hebben om Porsche de loef af te steken. Ferrari wisselde gewoon de kleuren: een geel paard op een zwarte achtergrond in plaats van een zwart Porsche-paard op een gele achtergrond. Nu ja, Ferrari zou nog meer oogjes trekken als vier jaar later in 1961 de Porsche 718 RS 60 de ene race na de andere zou winnen. Wat ging het Ferry Porsche toch voor de wind: succes aan de lopende band in het autoracen en knalsucces met de Porsche 356.

Het succes van de Porsche 911

Maar op het einde van de jaren vijftig leek de Porsche 356 niet meer te voldoen aan de eisen van die tijd. De vier-cylinder-motor met een inhoud van geen 2000 cc was niet meer aangewezen. Daarom wou hij een wagen met meer prestatievermogen. Daartoe sprak hij zijn specialist motoren aan, Hans Mezger, en ook zijn twee specialisten auto-design: Erwin Komenda die de Volkwagen KdF tekende alsook de Porsche 356, en zijn bloedeigen zoon Ferdinand Alexander Porsche. Die zoon was in 1935 geboren en dus voor in de twintig jaar oud. Hij kreeg de bijnaam "Butzi". Zowel Komenda als Butzi probeerden een gloednieuw model te ontwerpen dat alleen aan twee voorwaarden vanwege Ferry voldaan moest worden: de motor moest achteraan geplaatst zoals bij de vorige modellen en de wielbasis moest ongeveer 2,2 meter zijn. Uiteindelijk koos Ferry voor het resultaat van zijn zoon Butzi. Samen met een nieuwe zes-cylinder-motor, eveneens een luchtgekoelde Boxer-motor, ontstond aldus de Porsche 901.

Porsche
grootbeeld
 

De Porsche 718 RSK Spider, racewagen met naam en faam
In 1963 werd deze Porsche 901 voorgesteld op het autosalon van Frankfurt. En daar ontstond herrie... Peugeot uit Frankrijk stond eveneens op het autosalon en kon Porsche niet rieken of zien. De reden lag in de diefstal door Ferdinand Porsche van de Peugeot-uitrusting van de fabrieken in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog (zie een vorige posting). De baas van Peugeot vloog bij wijze van spreken in de haren van Porsche. Hij eiste een nummering-verandering van de Porsche 901, want... een "0" in het midden van een auto-nummering was een patent van Peugeot. Zo had het bedrijf reeds de Peugeot 201, 202, 203, 401 en 402 geproduceerd tot het begin van de jaren zestig. Daar kwam aldus een proces van en Ferry Porsche was in 1964 verplicht de nummering van zijn nieuwe wagen te veranderen. Daarom werd de meest beroemde serie van Porsche de Porsche 911, of kortweg de "Elfer" genaamd.

De Porsche 911 had een cilinderinhoud van 1991 cc, een vermogen van 96 kW (130 PS). Het werd letterlijk een knalsucces. De verkoop liep op wieltjes. Met slechts een verbruik van 13,5 lier per 100 km was hij een zuinige wagen, als we rekening houden met de prestaties die hij kon halen. In 1964 werd die Boxer-motor nog uitgebreid tot 2195 cc en even later tot 2341 cc met een vermogen van 140kW (190 PS). Dat was in de jaren zestig een enorme prestatie voor een gewone personenwagen (na ja, gewoon.... laten we zeggen : een personenwagen met bolide-kenmerken). Toen in 1965 de 356-serie stopgezet werd, leverde Porsche een Porsche 912 als vereenvoudigd model van de 911. Dat was een tegemoetkoming aan de klanten van de 356 die geen beurs hadden om de peperdure 911 te kopen. In 1972 evolueerde de Porsche 911 nog verder met een motor die zo maar even 2687 cc inhoud had en een vermogen ontwikkelde van 154 kW (210PS), haast ongelooflijke op het einde van de jaren zestig, toch voor een personenwagen. Die Porsche kreeg de naam Porsche Carrera RS en kwam op de markt in 1972.

Porsche
grootbeeld
 

De Porsche 550 Spider, racewagen uit de goede oude tijd
Ferdinand Piëch, een naam om te onthouden

Nu hadden Ferry Porsche en zijn zoon Butzi een groot succes met hun 911 serie, maar er was nog een kampioen aan het werk. De zoon van Louise Piëch, Ferdinand Piëch, was in 1963, het jaar dat de Porsche 911 uitkwam, een jongeman van 27 jaar. Hij had steeds in Salzburg geleefd bij zijn moeder en was perfect opgeleid in de Porsche Holding voor de verkoop van Volkswagen in Oostenrijk en eveneens voor de verkoop van Porsche in dat land. Hij leerde de knepen van de business en bleek vrij snel een specialist op dat vlak te zijn. Wel had hij een nadeel: reeds als kind leed hij aan dyslexie, een storing in de hersenen die moeilijkheden veroorzaakt bij het lezen en ook het leren van talen sterk bemoeilijkt. Zelfs in onze tijd anno 2007 worden kinderen vaak belachelijk gemaakt wegens deze ziekte. Dat was in de tijd van Ferdinand Piëch als kind niet anders. Het moet onverdraaglijk geweest zijn voor de jongen. Hij was zeer intelligent en toch kon hij problemen hebben met het lezen... Maar goed, ook Wolfgang Amadeus Mozart leed aan dyslexie. Ferdinand kon zich dankzij de steun van zijn moeder boven de reacties van anderen zetten. Ergens verstevigde het hem in zijn karakter en tegelijk maakte het hem tot een niet zelden onbarmhartige vechter, niet in het minst inzake business. Vergeet de naam Ferdinand Piëch niet, want die zou veel verder op in die verhaal een cruciale rol spelen in de strijd om Volkswagen!

Porsche
grootbeeld
 

De Porsche 917 won in 1970 met gemak de 24 uren van le Mans
Ferdinand Piëch wou zich in de jaren zestig meer inwerken in de Porsche-fabriek in Stuttgart, kwestie om het hele Porsche-bezit door en door te kennen. Ja, hij werkte zich beetje bij beetje op als de grote man onder de Porsches en Piëchs. Als 27-jarige kwam hij vanuit Zell am See, de woonplaats van de Piëchs in Oostenrijk, naar Stuttgart en liet zich door zijn oom Ferry Porsche opleiden in het bedrijf. Weldra bleek Ferdinand een passie te hebben voor renwagens. Met de lancering van de Porsche 911 wierp hij zichzelf op de productie van renwagen, gebaseerd op die 911. Hij sprak de motor-specialist Hans Mezger aan en samen ontwikkelden ze de renwagen Porsche 917. Dat beestje had een 4500 cc cilinderinhoud met nog steeds de zo typische luchtgekoelde Boxer-motor. Bij de eerste races met de 917 vroeg bijna iedereen waarom Porsche toch zo vasthield aan een luchtgekoelde motor. Ferdinand Piëch antwoordde droogje (dat was tijdens de 24 uren van Le Mans): "Lucht kan men nooit verliezen!" De bolide haalde 383 kW (520 PS) en de motot draaide soepel op 8000 toeren per minuut. De 24 uren van Le Mans werden met gemak gewonnen.

Morgen volgen we de jaren zeventig bij Volkswagen en nadien diezelfde jaren bij Porsche. En zoals gezegd: hou die Ferdinand Piëch maar goed in de gaten. Die kerel denkt verder dan zijn neus lang is...



BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)




BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

19:34 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: volkswagen, porsche |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.