12-11-07

Band Volkswagen - Porsche

Band Volkswagen - Porsche

De KdF, de kever, de beetle, de bug of Herbie?

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw


"De KdF-wagen (later kever genaamd)is een onding, een niet te benutten constructie die helemaal niet voldoet aan de eisen van het koperspubliek op het einde van de jaren veertig. Het model is dan ook niet verkoopbaar," aldus het oordeel van een Britse onderzoekscommissie. Wat hebben de Britten zich schromelijk vergist. Het kan verkeren ,zei Bredero!

VW
grootbeeld
 

De kever, een onverkoopbaar onding, besloten de Britten in 1946. Negen jaar later was de miljoenste kever reeds verkocht, de best verkochte wagen ter wereld ooit (in totaal 21,5 miljoen kevers).
De Britse bezetter in het naoorlogse Duitsland ziet de kever niet zitten

1945, einde van de Tweede Wereldoorlog. De Britten bezetten zoals gepland het noordwestelijke deel van Duitsland en botsen op de resten van Hitlers droom: het Volkswagenwerk met de daartoe gebouwde stad "Stadt des KdF-wagens". De fabriek was voor 20 % verwoest door bombardementen, maar nog 93 % van de machines en lopende band waren intact. De Britse bezetter nam dan ook de fabriek in handen. Maar wat ermee te doen? De KdF-wagen (Kraft durch Freude wagen – zie een vorige posting) was nooit in serie geproduceerd en alle militaire tuig dat er gedurende de oorlog geproduceerd werd, interesseerde de Britten langs geen kanten. Men stelde een onderzoekscommissie aan die het nut van de fabriek en de wagen zou onderzoeken. Zoals hier net aangegeven was het oordeel over de KdF-wagen vernietigend. Tja, voor de Britten waren de Duitsers wel de grootste vijand die men zich kon indenken. Niemand heeft ooit Britse steden kunnen plat bombarderen. The British Empire staat boven alles. Britain rules the waves. En dan kwam daar plots een Germaanse wildeman met een snor en die legde zomaar The Capital of the Empire in asse! Nooit, nooit en nooit zou Great-Britain deze daad vergeven, was de algemene teneur. In die geest is het dan ook heel begrijpelijk dat de KdF-wagen niets waard was en slechts gezien kon worden als een uitwerpsel van Adolph Hitler. Men besloot dan ook om zowel de machines en lopende band als de plannen voor de KdF-wagen te verkopen in het buitenland. Nu waren er wel een paar geïnteresseerden, waaronder niemand minder dan Ford in Detroit. Daar zag men het wel zitten om die wagen te produceren en daartoe een filiaal te openen in de Stadt des KdF-wagens met ingebruikname van de bestaande fabriek. Maar.... in 1946 bleek al vrij snel dat na de Tweede Wereldoorlog een volgende oorlog in de startblokken stond, een Koude Oorlog. Stalin in de Sowjet-Unie had zo zijn plannetjes om meer te bekomen dan alleen maar de Russische bezettingszone van Noordoost-Duitsland, zo vreesden de USA en andere westerse machten. Nu lag de Stadt des KfF-wagens vrij dicht bij die Russische bezettingszone. In die geest van de beginnende Koude Oorlog trok uiteindelijk Ford zijn kandidatuur voor overname terug, al te zeer bevreesd voor problemen aldaar.

Zie je wel, zeiden de Britten, zelfs onze vrienden de USA willen van die KdF niets weten. Maar in Hannover had zich een Brits officier, Ivan Hirst, geïnstalleerd die eigenlijk toch wel iets zag in dat model van de KdF-wagen. Het leek hem een lieflijk aangenaam bolletje. Ja, wellicht zal hij op datzelfde moment ook gewetenswroegingen gehad hebben. Stel je trouwens voor: een Brits officier die verliefd wordt op een product van the biggest enemy of the British Empire! Maar hij kon de aantrekkingskracht van dat wagentje niet meer van zich afschudden. Hij bedacht plannen om toch maar die fabriek onder de bescherming van de Britse bezetter te renoveren en dat lieflijke ding te produceren. Daartoe riep hij een aantal bekwame technici, Duitsers die in de voorbije jaren duidelijk afstand hadden genomen van Hitler en van het NS. Hirst liet alle aanvoerwegen vernieuwen en liet de fabriek in dat jaar 1946 overgaan tot de eerste productie van de KdF-wagen. Het eerste lieflijke bolletje liep van de band en werd in gebruik genomen als dienstwagen. Na hem volgen meerdere die allen als dienstwagen voor de Britse bezetter bestemd waren. Kijk toch eens aan: de Britten reden in hun bezettingszone met het droombeeld van hun allergrootste vijand Adolph Hitler! En ze voelden er zich goed bij, stel je voor...

Heinrich Nordhoff maakt Volkwagen groot met de kever

VW
grootbeeld
 

De Volkswagen kever Typ 60 K10, de sportwagen-versie van de kever, "Berlijn-Rome-wagen"
In 1948 werd de Duitse technicus Heinrich Nordhoff op aanraden van Ivan Hirst aangesteld als directeur-generaal en voorzitter van Volkswagenwerk. Deze man zal men in de Stadt des Kdf_wagens nooit vergeten. Hij maakte Volkswagen immers groot. Tegelijk met de installatie van Nordhoff werd de Stad des Kdf-Wagens door de Britten omgedoopt in Wolfsburg. Nordhoff startte onmiddellijk met de serieproductie van de wagen en Ivan Hirst zorgde voor de opbouw van een verkoopsnet, tot in het buitenland toe. In 1949 gaf de Britse bezetter de fabriek in handen van de Duitse bondsregering. Uiteindelijk was de fabriek steeds in bezit van het Duitse rijk geweest en was de Duitse bondsregering na de oorlog dan ook de rechtmatige eigenaar. De regering liet het bedrijf dan op zich over aan de deelstaatregering van Niedersachsen, waar Wolfsburg gelegen is.

ROND DIT THEMA
VW Kever   geschiedenis

VW kever, Herbie   de herbie- fan-club

VW Kever, Dudu   een van de Duitse 'Herbie' kever-films

VW kever   site van Volkswagen

New Beetle   de hedendaagse versie van de kever

VW kever   The Volkswagen Club of America

Automuseum Volkswagen   met o.a. de kever

Het kever-museum   met rijkelijke informatie

 VW kever   fotoreeks van een fanclub

Zoals net vermeld had de KdF-wagen succes in het buitenland en zo belandde de lieflijke wagen op Amerikaanse bodem, voor het eerst in 1950. Daar noemde men die wagen uiteraard niet de KdF-wagen (klonk al te nazi-achtig). Men had daar zelfs reeds voor de oorlog gehoord van dat wagentje en de New York Times sprak in een uitgave van 3 juni 1938 reeds over "kleine kevers die in grote drommen over de Duitse autosnelwegen zullen trekken." En zo noemde men de KdF-wagen de "kever" in het Amerikaans de "beetle" of de "bug". Tja, dat op zich is uniek: niet de auto-constructeur zelf, maar de verbruiker gaf een naam aan een model. Daar waar de officële naam nog steeds KdF is, noemde men het wagentje voortaan wereldwijd de "kever" of gewoonweg de VW (in die jaren was er immers maar één model van Volkswagen). De verkoop ging schitterend. Reeds in 1955 werd de miljoenste kever van de band gehaald. Geen enkele wagen ter wereld kende het succes van die lieflijke kever. In de USA was hij een echte furore. In de jaren zestig draaide men de eerste film over de dolle kever. Een knalsucces, een kaskraker als geen ander. En dat wil toch wel wat zeggen in de USA waar men steeds zo trots is op de eigen sleeën als Cadillac en zo meer. Weldra volgde de ene kever-film na de andere. Ja, ja... Hitler had uiteindelijk de wereld veroverd, zou hij misschien zelf wel denken bij dergelijk succes.

Heinrich Nordhoff had wellicht zelf nooit gedroomd dat zijn fabriek en zijn kever de wereld zou veroveren. In de jaren zestig opende hij de eerste filialen van Volkswagen in Brazilië en in Zuid-Afrika. Tot 2002 werd de kever geproduceerd. In totaal werden 21,5 miljoen exemplaren de baan opgestuurd. Nooit heeft een andere wagen waar ook ter wereld het succes van de kever overtroffen. "De KdF-wagen is een onding, een niet te benutten constructie die helemaal niet voldoet aan de eisen van het koperspubliek op het einde van de jaren veertig. Het model is dan ook niet verkoopbaar," aldus het oordeel van de Britse onderzoekscommissie. Jaaah.....

En wat met Porsche?

VW
grootbeeld
 

De Volkswagen kever 1303 Cabriolet, genoegen voor u kan wel raden wie...
Met al dat succes van de kever zijn we bijna Porsche vergeten. Maar laten we niet vergeten dat het model van de kever het design draagt van Erwin Komenda, de design-leider van de Porsche-fabriek in Stuttgart en dat de wagen alle technische eigenschappen gekregen had van Ferdinand Porsche (hoewel sommige bronnen de oorsprong van de kever bij anderen leggen). Ferry Porsche, voorzitter van de Porschefabriek, zal wel met lede ogen gezien hebben dat die Volkswagen het zo succesvol deed. Ja, er was een overeenkomst gesloten tussen Ferdinand Porsche en de Britse bezetter in 1947 waarbij Ferdinand alle patenten aan de bezetter moest laten en in ruil een maandelijks kapitaal kreeg (zie vorige posting). Maar toen kon nog niemand weten dat de kever de wereld letterlijk zou veroveren. Ferry Porsche had wel een schot in de roos gemaakt met zijn Porsche 356, maar de inkomsten van een wagen als de kever zag hij aan ziin neus voorbijgaan, de kever zijnde de realisatie van vaders werk...

Ook de familie Piëch moest met leed toezien hoe het werk van hun stamvader Anton Piëch, nauwe medewerker en schoonzoon van Ferdinand Porsche, aan hun neus eveneens voorbijging. Maar wat wel meldenswaard is: de kleinzoon van Ferdinand Porsche en zoon van Louise Porsche en Anton Piëch , Ernst Piëch namelijk, was in 1959 gehuwd met de dochter van Heinrich Nordhoff, de voorzitter van Volkswagen. Daar zien we reeds de tentakels van de Piëch-clan.... dat zal niet zonder gevolg blijven.

Heinrich Nordhoff, de succesvolle stuwende kracht achter de kever-productie, stierf in 1968. Zijn opvolger komt in een volgende posting aan de beurt, maar morgen laten we onze blikken vallen op het tweede reuze succes van Ferry Porsche, de Porsche 911.





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

19:16 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: volkswagen, kever, porsche |  Facebook |

Commentaren

Volkswagen the design the idea is owned by Josef Ganz Josef Ganz was a designer and from his hand came the Beetle in 1920, the idea and the name Volkswagen is from him the engine all of this..

The Nazi's deleted all the history from people who had jewish connections.

Ferdinand Porsche and Piech are from the beginning SS officers.

Who was the first modern car maker in the world everybody said then Benz in 1889 that's the quilt of the Nazi's, nobody hear from Siegfried Marcus his first car in Austria in 1870 but Hitler deleted all the patents and document but Marcus and also Ganz had copied all the documents and hope that everybody can see who VW wirklich ist.

Gepost door: Alex | 19-02-10

De commentaren zijn gesloten.