09-11-07

Band Volkswagen - Porsche: Ferry Porsche en de 356

Band Volkswagen - Porsche

Ferry Porsche bezorgt Porsche een wereldnaam.

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw


In de vorige posting zagen we hoe zowel Ferdinand Porsche als zijn schoonzoon Anton Piëch zozeer verstrikt geraakten in het nazisme, dat ze beiden lid werden van de SS en op meer dan schandelijke wijze dwangarbeiders misbruikten om de Volkwagenfabriek draaiend te houden in de productie van militaire wagens, tanks en V1-raketten. Anton Piëch ging in de schande zelfs nog verder door kinderen van krijgsgevangenen over te laten aan de gruwel van nazi-dokters. In 1944 verhuisde Ferdinand Porsche zijn eigen bedrijf vanuit Stuttgart naar het veiligere Gmünd in Oostenrijk op kosten van het Duitse nazi-ministerie voor militaire uitrusting.

Porsche
grootbeeld
 

De Porsche 356, de trots van Ferry Porsche, de zoon van Ferdinand. Hier de Porsche 356 Speedstar GT
Toen het einde van de oorlog onvermijdelijk was geworden, verliet Anton Piëch de Volkswagenfabriek en vluchtte naar Oostenrijk waar hij dan samen net Ferdinand Porsche het Porsche-bedrijf runte. Beiden hoopten veilig te zijn in Oostenrijk en genoten van hun rijkelijke villa in Zell am See, villa die zij gekregen hadden van Albert Speer. Daar was de hele familie Porsche samen.

In de loop van 1945 kreeg Ferdinand een uitnodiging voor een 'belangrijke vergadering' in Baden-Baden (aan de rand van het Zwarte Woud). Hij ging daar op in en vertrok met zijn schoonzoon Anton Piëch. Eens in de stad toegekomen, doken echter uit het niets Franse militairen op en hielden beide mannen aan. Zij werden door de Franse bezetter van Zuid-West-Duitsland beschuldigd van SS-praktijken en eveneens van de diefstal van alle documenten van Peugeot in Frankrijk. Zij verdwenen als krijgsgevangenen achter tralies.

Ferry Porsche, de toen 38-jarige zoon van Ferdinand, nam tijdens het gevangenschap van zijn vader en schoonbroer de zaken van het Porsche-bedrijf in Gmünd over. Hij had het bloed van zijn vader wat de passie betreft van sportwagens en het zou onder zijn leiding zijn, dat Porsche AG uitgroeit tot een sportwagen-constructeur met wereldnaam. Dat bleek reeds in 1947 toen hij de Porsche 356 ontwikkelde. Het prototype was zo goed als klaar, toen zijn vader en schoonbroer ontslagen werden uit de gevangenis. Beiden hadden (slechts!) 22 maanden gezeten. Het gerucht doet de ronde dat zowel Ferry als Louise (de dochter van Ferdinand en echtgenote van Anton) een aanzienlijke afkoopsom betaald hebben aan de Franse bezetter.

ROND DIT THEMA
Porsche 356   geschiedenis

Porsche 356   Oostenrijks fan

Porsche 356   informatie

Porsche 356   Fanclub California

Gmünd   Porsche-museum

Porsche 356   fotoreeks Duitse site
Nu was Ferdinand in 1947 zeer bezorgd om niet alleen zijn eigen bedrijf, dat uiteindelijk super goed ronddraaide onder de leiding van Ferry, maar vooral om Volkswagen in Wolfburg. Daar in het noorden van Duitsland was de westelijke helft bezet door de Britten. Daartoe behoorde ook Wolfsburg en dus ook Volkswagen. Gezien die fabriek eigendom was van het nazi-regime nam de Britse regering in Londen het eigendomsrecht over. Daar werd beslist dat de fabriek voortaan uitsluitend de Volkswagen Kever zou produceren. Zij hadden de plannen ervan bemachtigd tijdens de bezetting. Ferdinand Porsche probeerde zodra hij vrij was, om alle rechten op de Volkswagen Kever terug te krijgen, tevergeefs echter. Zijn nazi-verleden speelde hem parten. Daardoor zou hij de grootste kans in zijn leven op een reuze-bedrijf voor zijn neus voorbij zien gaan. Wel werd in 1948 volgende overeenkomst gesloten tussen hem en de Britse bezetter:

  • Ferdinand Porsche neemt ontslag uit al zijn functies bij Volkswagen, evenzo Anton Piëch.
  • Ferdinand Porsche werkt verder samen met de Britse bezetter om de Volkswagen Kever verder te ontwikkelen en in serie-productie te brengen. Daarvoor ontvangt hij als ontwerper 40.000 DM per maand, later werd dit verhoogd tot 480.000 DM per maand (een enorm bedrag in die tijd).
  • De patenten voor Volkswagen Kever blijven in handen van de Britten. Ferdinand Porsche krijgt als schadevergoeding 0,1 % op de bruttoverkoopsprijs van elke Kever. Dat kwam in 1950 overeen met 5 DM per wagen (!).
  • Bovendien werd aan Ferdinand Porsche het verbod opgelegd om als concurrent op te treden tegenover Volkswagen.

Porsche
grootbeeld
 

De Porsche 356, lieflijk en tegelijk een 'beestje', de eerste wagen van de familie Porsche die de naam van de familie draagt
Ferry Porsche bekommerde zich in die eindjaren veertig nog niet al te zeer om het contract tussen zijn vader en Volkswagen. Hij concentreerde zich op zijn ontwerp, de Porsche 356. Het design ervan was van Erwin Komenda, dezelfde persoon die ook het design van de Volkswagen Kever ontwierp. Het is dan niet toevallig dat de Porsche 356 uiterlijk wel wat weg heeft van de Volkswagen Kever. Het werd echter helemaal geen volkse wagen, maar een echte bolide. Ferry Porsche gebuikte aanvankelijk Volkswagen-motoren om de 356 uit te rusten. Het beestje was het allereerste dat de naam "Porsche" droeg en het zou onder die naam de wereld veroveren. De eerste vijftig wagens van de Porsche 356 werden in Gmünd geproduceerd, in de houtzagerij (herinner u... vorige posting). Maar in 1950 leek de wereld en ook Duitsland reeds tamelijk tot rust en in evenwicht te zijn gekomen na de Tweede Wereldoorlog, en besloot Ferry het bedrijf terug over te hevelen naar Stuttgart. Daar werden tot 1965 meer dan 76.000 wagens van het model Porsche 356 geproduceerd. En ook daar zou de schitterende opvolger 911 ontstaan.

In 1951 stierf Ferdinand Porsche op een leeftijd van 76 jaren. Hij werd begraven in Zell am See. Zijn zoon Ferry en dochter Louise (en dus ook Anton Piëch) erfden beiden de helft van het bedrijf. Ferry werd de voorzitter ervan. Een jaar na Ferdinand stierf ook Anton Piëch op de leeftijd van 58 jaar. Louise, zijn echtgenote, was toen 47 jaar oud. Volgende maandag en de dagen daarop zien we de productie van de Porsche 911 en het verder succes van Volkswagen en Porsche, en... ook de strijd van Porsche voor het herwinnen van Volkswagen.





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

19:06 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: porsche, volkswagen, porsche 356 |  Facebook |

Commentaren

:-) ik denk wel dat je de film valkyrie bedoelde met je vraag Sebastian :-)
heb daarop toch geantwoord :-)
en deze keer zonder gokken :-)
groetjes

Gepost door: Borriquito | 09-11-07

De commentaren zijn gesloten.