08-11-07

Staking goederenverkeer in Duitsland begonnen

Spoorwegstaking
grootbeeld
Fotobron: Der Spiegel

Staking in het goederenerkeer zal in enkele dagen reeds grote schade aan de economie van het land veroorzaken
Sociaal nieuws

Treinconducteurs zijn hun 42-uren staking begonnen.

Tot zaterdag wordt het goederenverkeer in Duitsland door staking getroffen. Dat kan in slechts enkele dagen tot grote schade aan de Duitse economie leiden. Er is echter niet de minste toenadering tussen vakbond GDL en directie der spoorwegen.

Nu wordt het ernst. De treinconducteurs leggen sinds 12h het goederenverkeer in heel het land geleidelijk stil. Voorlopig rollen de treinen de rangeerstations binnen en verlaten deze niet meer. Vele goederentreinen worden slechts tot in het eerstkomende station gevoerd en daar achtergelaten. Er zijn 5500 treinconducteurs actief in het goederenverkeer. Daarvan zijn 80 % lid van de vakbond GDL. De leiding van de spoorwegen heeft heel wat ambtenaren opgeroepen om stakende treinconducteurs te vervangen. Ambtenaren mogen immers niet staken. Van de 3000 goederentreinen die rondrijden zouden voorlopig nog 2/3de een normaal traject afleggen, althans volgens de directie van de spoorwegen.

Voorlopig lijdt de economie in het land nog niet door de staking. Daarvoor is het nog te vroeg. Vanaf morgen of overmorgen kunnen de eerste zware problemen ontstaan. Er zijn trouwens heel wat bedrijven die produceren al naargelang de nodige grondstoffen of onderdelen aangevoerd worden. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Porsche in Leipzig. Daar vreest men morgen reeds het werk stil te moeten leggen. Ook andere auto-constructeurs vrezen het ergste. Volkswagen wil indien nodig overschakelen op technische werkloosheid. Voorlopig heeft het bedrijf geen problemen. Dagelijks rollen dertig treinen het bedrijf binnen met onderdelen. Er zou een afspraak zijn met de spoorwegen om alvast in de eerstkomende dagen aanvoer van onderdelen te verzekeren (ambtenaren die de treinen besturen). Of dit op het einde van de week of volgende week nog mogelijk zal zijn... dat is zeer de vraag. Een ander knelpunt zijn de havens. Daar rekent men op de treinen. Nu reeds hebben Hamburg en Bremen meerdere schepen de raad gegeven te wachten op open zee om de haven aan te doen.

ROND DIT THEMA
FAZ   betreffend artikel

Die Welt   betreffend artikel

 Staking   Video staking goederenverkeer

Ondertussen heeft de vakbond GDL haar houding nog verscherpt. Zij weigert te praten met de directie indien deze geen schriftelijk aanbod doet wat de lonen betreft. Indien tegen maandag geen vooruitgang wordt geboekt, zal vanaf dan het hele spoorverkeer lamgelegd worden. Dat wil zeggen: goederenverkeer en personenverkeer, zowel regionaal als op lange afstand. Chaos alom is dan ook te verwachten in het land. Zo bijvoorbeeld proberen nu reeds bedrijven de weinig nog ter beschikking staande vrachtwagens van expediteurs op te vragen. Het verschuiven van goederenverkeer naar de weg, samen met de miljoenen pendelaars die mogelijk vanaf maandag met de wagen naar het werk zullen rijden... het wordt inderdaad chaos.

14:36 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: staking, spoorwegen |  Facebook |

Commentaren

:-) dan gebeurd dat ginder ook die stakingen :-)
groetjes

Gepost door: Borriquito | 08-11-07

De commentaren zijn gesloten.