07-11-07

Duits goedeenverkeer per spoor lam vanaf morgen

Spoorwegstaking
grootbeeld
Fotobron: FAZ

Duitse treinconducteurs zullen mogelijk vanaf morgen het goederenverkeer per spoor lamleggen.
Sociaal nieuws

Spoorwegvakbond GDL plant het lamleggen van het goederenverkeer.

Het meest gevreesde wapen van de vakbond der treinconducteurs wordt mogelijk vanaf morgen donderdag gegrepen: lamlegging van het goederenverkeer per spoor waarbij de Duitse bedrijven miljarden kunnen verliezen. De directie van de spoorwegen wil echter van geen afdoende toegevingen aan de stakenden weten. Ondertussen weigerde de kanselier in het conflict tussen te komen.

Zie update onderaan

Bij de Duitse spoorwegen werd in het voorjaar een loonsovereenkomst afgesloten tussen de leiding en het personeel. Het personeel wordt er vertegenwoordigd door drie vakbonden: De GDBA voor de ambtenaren onder het personeel, Transnet voor de arbeiders en GDL voor de conducteurs. Op de 229.200 werknemers bij de spoorweg zijn er 19.600 treinconducteurs. Daarvan zijn er 15.500 of 79 % lid van de GDL, de oudste van de drie vakbonden.

Bij de loonsovereenkomst in de lente was de GDL niet akkoord, maar gezien de conducteurs maar een kleine minderheid van het totale spoorwegpersoneel vormen, achtte de spoorwegleiding de loonsproblemen voor opgelost. Dat was echter een foute inschatting. Tot in die periode hadden de drie spoorwegvakbonden steeds een unanimiteit in hun houding tegenover de directie van de spoorwegen. De GDL wil nu echter een afzonderlijke overeenkomst. Zij wijzen erop dat zij weliswaar een kleine groepering vormen binnen het geheel van de spoorweg, maar een lang niet onbelangrijke groep. Conducteurs dragen een grote verantwoordelijkheid en staan vaak onder zware psychische druk. Dat alles wordt door de directie licht vergeten. In de zomer eisten de leden van de GDL plots een loonsverhoging van 31 %. Uiteraard is die eis overdreven, maar een goede uitgangsbasis om een aanzienlijke verhoging te kunnen bekomen na onderhandelingen. Daarbij speelt immers een heel speciale reden een belangrijke rol:

Vanaf volgend jaar worden de Duitse spoorwegen geprivatiseerd op een speciale wijze. Het net van spoorlijnen blijft van de staat terwijl de rest in private handen zal overgaan. Dat heeft ernstige gevolgen voor het personeel. Dat personeel bestaat uit contractuele arbeiders en ambtenaren. De ambtenaren zullen deels bij de spoorwegen blijven in zoverre ze betrekking hebben op het net van spoorlijnen. Zij die in verband met het bedrijven van het spoor werken, zullen waarschijnlijk een andere functie krijgen. In ieder geval kunnen zij niet staken; dat recht is niet voor Duitse ambtenaren weggelegd. Hun vakbond GDBA staat dan ook zeer zwak. De contractuele arbeiders zijn in overgrote meerderheid aangesloten bij de vakbond Transnet, die algemeen de kritiek krijgt al te gematigd op te treden.m aar dat is een iets of wat manke beoordeling. De privatisering ligt trouwens zeer moeilijk voor die vakbond omdat zowel arbeiders van het net der spoorlijnen als van het bedrijven der spoorwegen bij haar aangesloten zijn. De GDL vertegenwoordigt in hoofdzaak de treinconducteurs en deze zullen allen overgeheveld worden naar het geprivatiseerde deel van de spoorwegen. Vandaar dus, dat de GDL reeds volop alle gewicht legt op een gunstige uitgangspositie bij die privatisering en een looneis van 31 % vooropstelt.

<

ROND DIT THEMA
GDL   website van de vakbond der treinconducteurs

Die Bahn   De Duitse spoorwegen

De GDL heeft voor haar eisen reeds meerdere malen naar het stakingswapen gegrepen. Daarbij was zij echter gehandicapt door een beslissing van het gerecht. De directie had namelijk het gerecht ingespannen en bekomen dat de conducteurs alleen maar in het regionaal verkeer mogen staken, niet in het goederenverkeer of het verkeer over lange afstand. De GDL ging daarna in beroep en bekwam vorige week de vernietiging van dat gerechtelijk oordeel. Dat geeft haar veel meer macht. Staking in het goederenverkeer trefft immers de economie van het land. Elke dag zou naar schattingen miljarden kosten aan de Duitse bedrijven. Vandaag woensdag beslist de vakbond of vanaf morgen het goederenverkeer lam gelegt zal worden. De vakbond laat de beslissing daarover pas in de latere namiddag of zelfs avond bekend worden om aldus de spoorwegdirectie de mogelijkheid te ontnemen om het goederenverkeer anders te regelen

Ondertussen vreest de spoorwegleiding een dergelijke staking in het goederenverkeer. Dat zou de spoorwegen immers dure klanten kunnen kosten. Het is niet ondenkbaar dat vele bedrijven klacht zullen indienen tegen de spoorwegen wegens niet naleving van contracten en zullen overstappen naar het vrachtvervoer op de weg. Daarom heeft de directie van de spoorwegen een ijlbrief geschreven aan kanselier Angela Merkel en haar gevraagd een wettelijke basis te creëren waarbij werknemers in een bedrijf slechts één loonovereenkomst kunnen sluiten en waarbij het aldus onmogelijk wordt dat de ene groep werknemers een ander akkoord zou sluiten dan de andere. Kanselier Angela Merkel heeft daarop afwijzend gereageerd. Zij stelt dat de politiek zich niet kan bemoeien met loonsovereenkomsten tussen werkgevers en werknemers. Dat is een harde slag voor de spoorwegleiding.

Nu is het afwachten wat de GDL vanaf morgen zal doen. Zal zij werkelijk het goederenverkeer stilleggen? In ieder geval zien we hier een verscherping van het conflict, wat op zich mogelijk sneller zal leiden tot een oplossing...



UPDATE:

Zonet, 15h, werd bekend gemaakt dat het goederenverkeer per spoor vanaf morgen 12h platgelegd wordt voor 42 uren. Het personenverkeer wordt niet geraakt.

15:02 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spoorwegen, goederenverkeer, industrie, staking |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.