07-11-07

Band Volkswagen - Porsche: Wolfsburg

Band Volkswagen - Porsche

Wolfsburg ontstaat.

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw
Ferdinand Porsche kreeg de opdracht om de KdF-wagen, de wagen van Kraft durch Freude, te ontwikkelen. Deze opdracht kwam van Führer Adolph Hitler persoonlijk. Beiden waren immers goede vrienden geworden. Het DAF, het Duitse arbeidersfront werd als enige zogenaamde arbeidersbeweging in het rijk belast met de opdracht een reusachtige fabriekshalle te bouwen. Daar zou de KdF, de Volkswagen kever, gebouwd worden. Hitler voorzag althans geen productie voor het uitbreken van de door hem geplande oorlog ter opbouw van Germania. In de oorlogsjaren zou de fabriek militaire voertuigen produceren en pas na de oorlog de KdF. Zie vorige posting.

ROND DIT THEMA
Stadt des KdF-Wagens   ontstaan ervan

Wolfsburg   de stad tegenwoordig

Volkswagen    Fotoreeks
Met het plan van de Volkswagen kever zou inderdaad het Duitse volk in het te ontstane Germania heel mobiel worden. Dat was overigens hoog nodig. In de jaren dertig waren slechts een 500.000 wagens geregistreerd in Duitsland. Dat was heel weinig tegenover bijvoorbeeld Frankrijk met 1,5 miljoen wagens en de USA met 26 miljoen wagens . Hitler voorzag dan ook een productie van jaarlijks 800.000 tot een miljoen wagens in zijn Germania. Hij eiste van Ferdinand Porsche om een systeem te ontwikkelen waarbij de productie van die hoeveelheid auto's gehaald kon worden. Daartoe vond Ferdinand een oplossing in de USA. Bij Ford in Detroit namelijk werkte men aan een lopende band, iets wat heel normaal is in onze tijd, maar werkelijk revolutionair in de jaren dertig. De nieuw te bouwen fabriek zou aldus naar analogie van Ford volledig uitgebouwd worden met lopende banden en aangepast werk voor de werknemers. Hitler vond dat plan subliem en waarschijnlijk groeide de band tussen beiden nog intenser. In 1934 stelde Hitler aan Ferdinand voor om zijn Tsjechische nationaliteit op te geven en een trotse Duitser te worden. Ferdinand ging daarop in en kreeg als beloning het vooruitzicht van een belangrijke post in het Duitse rijk.

vw
grootbeeld
Fotobron: fanarena

Ferdinand Porsches Volkswagen Kever in 1955 zoals Hitler de auto zo graag gezien had in zijn te verhopen Germania...
Halverwege de jaren dertig was het prototype van de KdF, de kever, klaar. En wie zou de wagen testen? Ferdinand Porsche? Neen, foute inschatting. Hitler gaf opdracht aan de SS om de wagen op alle terreinen uit te testen. Van de Noordzee tot over de Alpen testten SS-ers het wagentje over de meest onmogelijke wegen en waren ronduit begeesterd. Met dat wagentje was elkeen in het land zonder moeite bereiken, en dat was voor hen van belang om het volk onder de knie te kunnen houden.

Tegelijk schoot het DAF in actie om een geschikt terrein te vinden voor de reusachtige fabriekshalle. Hun keuze werd mede bepaald door de NS-leiding, die de fabriek een centrale plaats wou geven in Duitsland, liefst in het hartje van het land, zodat de trots ervan overduidelijk zoudat plan subliem en waarschijnlijk groeide de band tussen nog intenser. In 1934 stelde Hitler aan Ferdina worden. Daartoe vond men een open landbouwruimte ter hoogte van Fallersleben. Die plaats lag niet al te ver uit de buurt het Mittellandkanal, een kanaal dat het westen en het oosten van Duitsland met elkaar verbond. Ook de grote baan vanuit het Ruhrgebied naar Berlijn liep niet ver van Fallersleben, alsook de parallele spoorweg. Voor aanvoer van grondstoffen en afvoer van wagens lag Fallersleben dan ook prima. Grondstoffen , voornamelijk staal, zouden vanuit het Ruhrgebied kunnen aangebracht worden en eveneens van het toch niet al te ver gelegen Salzgitter. Het enige probleem was de aanvoer van arbeiders. Om tot een miljoen wagens per jaar te produceren waren tienduizenden arbeiders nodig. Men besloot om het hen gemakkelijk te maken en voor hen een totaal nieuwe stad te bouwen. Die zou de naam krijgen: "Stadt des KdF-Wagens". Waarom niet gewoon het dorp Fallersleben uitbouwen in plaats van een gloednieuwe stad? Dat wordt meteen duidelijk...

In mei 1938 werd de eerste steen gelegd van deze nieuwe stad en tevens van de fabriek. Bij die gelegenheid werden meer dan 70.000 mensen opgeroepen om de feestelijkheid op te vrolijken. Duizenden spaarders voor de KdF-wagen waren present, alsook afdelingen van de Hitler-Jugend en uiteraard van de SS. Op een prestigieus podium verscheen de Führer onder een applaus dat elke koe in de dichte of verre omgeving deed beven, weze het al niet door het gekletter van de Stiefeln der SS.

Wolfsburg
grootbeeld
Fotobron: Google Map

Heden is Volkswagen nog steeds duidelijk gescheiden van de stad Wolfsburg
De stad zou onder normen gebouwd worden waarbij alle verlangens van het NS in verband met het wonen van burgers voldaan zouden worden: een confortable woning en voldoende sport- en ontspanningsmogelijkheden in elke wijk. Laten we immers niet vergeten dat het programma Kraft durch Freude gerealiseerd moest worden (zie vorige posting). Wonen en ontspannen moesten volgens de NS-doctrine perfect in elkaar passen en toch duidelijk gescheiden blijven van het arbeiden. Fallerleben kwam daar niet voor in aanmerking. De nieuwe stad werd niet rond, maar naast de fabriek werd aangelegd. Op de foto hiernaast kan u zien hoe tegenwoordig de Volkswagenfabriek nog steeds duidelijk gescheiden is van de stad Wolfsburg. Tussen haakjes: kijk toch eens even naar de uitgestrektheid van het fabrieksterrein. Het is groter dan de stad Wolfsburg zelf, een stad van 120.000 inwoner anno 2007. Het hele terrein beslaat tegenwoordig een oppervlakte die groter is dan Gibraltar en de overdekte werkhallen zijn in oppervlakte zo groot als heel Monaco.

De woningen van de Stadt des KdF-wagens waren in de jaren dertig-veertig werkelijk luxueus voor die tijd. Elkeen was voorzien van een badkamer, electriciteit, centrale verwarming, geïnstalleerde keuken en meer. Normale dingen zou u zeggen, maar in de jaren dertig-veertig was dat pure luxe, en dan nog wel voor arbeiders. Ja, Hitler had er veel over om zijn volk voor hem te winnen (of was het om zijn volk te bedotten?). De stad zou dan ook de trots van het Duitse rijk worden. Even weer tussen haakjes: na de Tweede Wereldoorlog gaf de Engelse bezetter de naam "Wolfsburg" aan de stad. /p>

In 1938 werd Ferdinand Porsche aangesteld als zaakvoerder van de fabriek met de naam "Volkswagenwerk Wolfsburg", toen nog steeds in aanbouw. De naam Wolfsburg stamde van een adellijk domein in de omgeving van Fallersleben. Samen met zijn schoonzoon Anton Piëch richtte hij de fabriek in.

In 1939 gebeurde dan, wat reeds lang te voorzien was. Hitler viel Polen aan en de Tweede Wereldoorlog zou er het gevolg van zijn. De Volkswagenfabriek was als bij wonder – had u het anders gedacht? - net op tijd klaar om aan de lopende band militaire voertuigen te produceren. Ferdinand Porsche werd aangesteld als Wehrwirtschaftsführer van het land, hoofd van de militaire economie van het land. Hij had daarmee de post die Hitler hem beloofd had. En het volk? De talloze spaarders voor de KdF-wagen zagen hun geld verdwijnen en konden letterlijk 'fluiten' naar hun trotse mobiel. Zij mochten zich in de plaats daarvan opmaken om als fricassee te dienen aan het front! Morgen meer...





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

17:46 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: porsche, volksawgen, hitler, wolfsburg |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.