05-11-07

Band Volkswagen - Porsche

Band Volkswagen - Porsche

Van Daimler naar Porsche, doorkruist door het NS-gedachtengoed.

Het Volkswagen-embleem schittert nog altijd als symbool voor het grootste auto-concern van Europa, maar Porsche rukt op en staat op de drempel van een overname. Dergelijke overname zou niet eens verwonderlijk zijn als we het verleden van beide bedrijven nader bekijken, een verleden dat zeer vervlochten is met Adolph Hitler en het nationaal-socialisme. Deze donkere roots zullen voor altijd de meest volkse wagen en de meest ambitieuze sportwagen begeleiden. De Porsche clan dankt zijn roem en vermogen aan de wreedste dictator die Europa ooit gekend heeft. Namen als Hitler, Porsche en Piëch zijn als het ware de figuurlijke handen op één buik....

vw

In 1875 werd in een Tsjechisch dorpje, Vratislavice nad Nisou, gelegen in het noorden van dat land en lange tijd onder Duitse invloed (vandaar de naam Duitse naam Maffersdorf) een kindje geboren met de naam Ferdinand Porsche. Het jongetje groeide in gelukkige kinderjaren op en had sterke interesse voor alles wat met mechaniek te maken had. In zijn kinderjaren was de opkomst van de "automobiel" een sensatie die jonge knapen fascineerde. Hij volgde dan ook met enthousiasme de technische school in Leberec, een stad niet al te ver weg van zijn geboorteplaats. Als veertienjarige werkte hij in 1889 overdag in het bedrijfje van zijn ouders en vervolgde hij zijn studies aan die school

In datzelfde jaar 1889 werd in het Oostenrijkse Braunau am Inn een jongetje geboren dat de naam Adoph kreeg. Zijn vader zou Hitler genaamd werden, maar zekerheid bestaat daar helemaal niet over. Er zijn vele aanwijzingen dat de voorouders van Adolph Hitler uit Tschechië afkomstig zijn. Adolphs vader zou volgens bronnen de naam Schicklgruber gehad hebben en een bastaardje zijn. Hij zou zich gelegaliseerd hebben met een naam 'Hitler' en gehuwd zijn met een zekere Hüttler, maar nogmaals... zekerheid bestaat hier helemaal niet. Wel is het zeker dat Adolph de familienaam Hitler kreeg. Zo staat het in de geboorteakte van de gemeente Braunau. Nu goed... belangrijk is te onthouden dat Hitler het levenspad van Ferdinand Porsche ooit zou kruisen, en niet alleen kruisen...

ROND DIT THEMA

Ferdinand Porsche   Levensloop

Auto Union Typ D   informatie rond deze bolide

Lohner-Porsche Mobil 1900   informatie rond deze hybride-wagen

Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft   Porsche AG

In 1893 was onze Ferdinand reeds een jonge kerel van 18 jaar en trok hij naar Wenen, de stad die een enorme uitstraling had in heel Centraal-Europa. Daar werkte hij in een electro-bedrijf en viel hij reeds op door zijn vaardigheid in het bouwen van technische apparaten en zelfs in het verfijnen of het uitvinden van nieuwe toepassingen.

Een jaar later werd in datzelfde Wenen weer een kindje geboren dat ons zal interesseren. In een patriciërsfamilie werd de genaamde Anton Piëch telg van die familie. Naam goed te onthouden, want belangrijk in het leven van Ferdinand Porsche...

In 1899 was Ferdinand reeds zozeer gespecialiseerd in elektrotechniek, dat hij deze wou toepassen op de door hem zo bewonderde "automobiel" in het Weense straatbeeld. Hij vond een totaal nieuwe wagen uit en had er zowaar succes mee. Dat betekent wat als 24-jarige! De Lohner-Porsche-Electromobiel haalde een succes op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1900. Het was de allereerste hybride-wagen ter wereld, rijdend op klassieke brandstof en op elektriciteit. Tja, dat is wel een en ander in een tijd waneer klimaatsverandering nog geen bestaand woord was. Lohner was de baas van het bedrijf waar hij zich opwerkte.

Loopbaan van Ferdinand Porsche bij Daimler

auto
grootbeeld
 

Lohner-Porsche-Electromobil, hybride-wagen op de wereldtentoonstelling van Parijs 1900

In de beginjaren van de twintigste eeuw huwde hij en kreeg in 1904 een dochter, Louise genaamd. Vijf jaar later zou zijn tweede kind het levenslicht zien, Ferdinand genaamd naar zijn vader, "Ferry" voor de vrienden. Enige tijd na de geboorte van Louise wisselde hij van werk omdat het bij Lohner niet meer zo ronddraaide. Hij kwam terecht bij Austro-Daimler, de Oostenrijkse dochter-firma van de Daimler-fabriek in de omgeving van Stuttgart. Daar werkte hij zich vrij snel op tot productieleider en in 1916 was hij de grote baas van die dochterafdeling Daimler. Onder zijn leiding werd de "Sascha"-sportwagen uitgetekend en geproduceerd. Deze Austro-Daimler bolide deed het goed in de sportwereld en Ferdinand werd werkelijk overweldigd door dat soort auto's. Maar het ging hem als directeur-generaal van Austro-Daimler niet voor de wind in 1923. Vanuit de hoofdzetel van Daimler in Stuttgart werden de gelden voor sportwagens in de dochterafdeling sterk teruggeschroefd. Dat ontgoochelde de gefascineerde en hij besloot dan maar dat bedrijf te laten voor wat het was en trok naar Stuttgart zelf.

Eens verhuisd naar de hoofdstad van Württemberg nestelde hij zich stevig in de hoofdzetel van Daimler en werd er in de kortste keren lid van het voorzitterschap en leider van de afdeling sportwagens. In die tijd kenden de bolides Mercedes S, SS en SSK een ware groeiperiode. Het geluk lag werkelijk aan Ferdinands kant en het zag ernaar uit dat hij ook in de hoofdzetel van Daimler snel de absolute top zou bereiken. Hij leek trouwens ook een gewiekst zakenman te zijn. Jammer genoeg voor hem fusioneerde in 1923 Daimler met een andere auto-constructeur: Benz. En in die constellatie Daimler-Benz paste Ferdinand Porsche met zijn eenzijdige gerichtheid op sportwagens niet echt. Hij werd opzij gewerkt, weliswaar beetje bij beetje, maar het noodlot zou hij niet ontkomen. In enkele jaren tijd was zijn positie in het concern onhoudbaar geworden. Zijn eerzucht dreef hem echter om te vechten voor zijn zetel. Daartoe haalde hij een vriend-advocaat binnen...

Eerste contacten met het nationaal-socialisme

Die vriend-advocaat had hij leren kennen in 1920 in Wenen. Zijn naam? Anton Piëch. De twee leerden elkaar in die tijd waarderen, de ene als uitzonderlijk technicus, de andere als gerechtsdeskundige en.... als rassist! Tja, in die jaren was die andere hierboven beschreven baby, Adolph Hitler, al een hele persoonlijkheid geworden in zowel München als in heel de brede omgeving van Bayern en Oostenrijk. Hij had in 1920 zijn eigen politieke partij opgericht, de NSDAP, en fascineerde Anton Piëch. De advocaat werd een waar voorspreker en verdediger van personen met nationaal-socialistisch gedachtengoed die in Wenen vervolgd werden. De naam Piëch was een beroemdheid onder NS-aanhangers.

auto
grootbeeld
 

Auto-Union Typ D, ontwerp van Ferdinand Porsche in opdracht van o.a. Audi

Het is waarschijnlijk onder invloed van zijn vriend Anton Piëch dat Ferdinand Porsche op zich belangstelling toonde voor Hitler. In ieder geval benutte hij de ervaring en bekendheid van zijn boezemvriend om zijn zetel bij Daimler-Benz te verdedigen. Jammer genoeg heeft dat niet veel uitgehaald en zag hij in 1930 geen ander uitweg dan te scheiden van Daimler-Benz. Hij had genoeg geld om een eigen bedrijf op te richten. Bovendien kreeg hij daartoe ook geldelijk steun van zijn boezemvriend Anton, die ondertussen zowaar zijn schoonzoon geworden was. In een voorstad van Stuttgart verscheen dan ook het bedrijf "Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft", gespecialiseerd in sportwagens en motoren. Die naam heeft Porsche anno 2007 nog steeds. Ferdinand werkte in die beginjaren dertig op bestellingen of in opdracht van andere auto-constructeurs en zo ontwierp en produceerde hij de Auto-Union, een sportwagen die in 1933 furore maakte. Het was een opdracht van de firma Auto-Union, die een fusie was van onder andere DKW en Audi. De bekendheid van Ferdinand Porsche in het zuiden van Duitsland was de heer Adolph Hitler niet ontgaan. Mijnheer was in dat jaar Führer geworden van het Duitse rijk. Hij had buiten zijn perverse interesses ook belangstelling voor snelle wagens en vooral voor Ferdinand Porsche die zoals hij uit Oostenrijk stamde en zowaar uit Tsejchië, en bovendien geïnteresseerd was in het NS-gedachtengoed. Dat zou tot een duivelse band uitgroeien. Morgen meer...





BAND TUSSEN VOLKSWAGEN EN PORSCHE
De beginjaren van Ferdinand Porsche   (5 nov 2007)

Kraft durch Freude   (6 nov 2007)

Wolfsburg ontstaat   (7 nov 2007)

De SS-ers Ferdinand Porsche en Anton Piëch   (8 nov 2007)

Ferry Porsche nemt het Porsche-bedrijf over   (9 nov 2007)

De Volkswagen kever   (12 nov 2007)

De Porsche 911   (13 nov 2007)

De VW Bulli   (14 nov 2007)

Ferdinand Piëch werkt zich op   (19 nov 2007)

De VW Golf en andere VW's   (20 nov 2007)

Van crisis naar succes bij Porsche   (21 nov 2007)

Piëch wordt voorzitter van VW   (22 nov 2007)

De overname van Volkswagen   (23 nov 2007)

19:08 Gepost door Sebastian in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: porsche, hitler, ns, nationaal-socialisme, volkswagen |  Facebook |

Commentaren

interessant, tekst blog en links.. :)

Gepost door: M | 05-11-07

Bedankt voor de links, ze zijn erg handig

Gepost door: Rijschool Delft | 26-09-14

De commentaren zijn gesloten.